Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Päihdetyö ja päihdetyöntekijä on mahdottoman edessä ilman moniammatillista tiimiä

Suomen sairaanhoitajaliitto

Julkaistu: 01.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Vuoden 2015 päihdesairaanhoitajan tunnustus myönnetään tänä vuonna Lapin sairaanhoitopiirin päihdeklinikalle. Arviointiraati päätyi tänä vuonna myöntämään tunnustuksen koko tiimille, sillä yhä useammin tulevaisuuden sairaanhoitaja työskentelee monialaisessa tiimissä, jossa yhtenä jäsenenä on myös asiakas/potilas.

Lapin Päihdeklinikka on Lapin sairaanhoitopiirin laajan alueen ainoa laitosmuotoinen päihdekuntoutuksen ja -vieroitushoidon erityistoimija. Yksiköllä on vahvoja perinteitä monipuolisena päihdepalvelujen ja hoitotyön kehittäjänä sekä kuntien yhteistyökumppanina.

- Päihteiden jatkuva enemmän tai vähemmän runsas käyttö aiheuttaa niin psyykkisiä ongelmia kuin myös lisää huomattavasti somaattista sairastavuutta. Tämän vuoksi tiimi tarvitsee sekä lääketieteellistä asiantuntemusta että hoitotyön näkemystä. Hoitajan hyvä vuorovaikutus asiakkaan ja lääkärin kanssa auttaa tunnistamaan ja tuomaan nämä asiat näkyväksi ja eläväksi osaksi hoito- tai kuntoutussuhdetta. Tämä tukee myös asiakkaan sitoutumista kuntoutumiseen, työryhmässä työskentelevä sairaanhoitaja Ainomaija Rantaniemi sanoo.

Rantaniemen mukaan päihdehoito edellyttää asiakkaan arjen ja suhteiden ymmärrystä.  Päihdekuntoutus rakentuu aineellisten resurssien (asunto, ruoka ja vaatteet) turvaamisesta, sosiaalisten verkostojen ja ihmissuhteiden hoitamisesta sekä yksilön, perheen ja yhteisön henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisesta. Tämä taas on enemmänkin sosiaalityön erityisosaamista. Kun kaikki toimijat tuovat esille oman näkökantansa ja asiantuntijuus yhdistetään, saadaan asiakkaalle paras mahdollinen tuki.

- Tiimityö tuo uusia näkökulmia ja innostusta omaan työhön.  Se antaa mahdollisuuden nähdä asioita laajemmin ja uudella tavalla. Toimiminen osana moniammatillisesta tiimiä haastaa hyvällä tavalla myös omaa ammattitaitoa, Rantaniemi sanoo.

Ainomaija Rantaniemi vastaanottaa palkinnon yhdessä hänen esimiehensä Päihdeklinikan johtaja, sosiaalityöntekijä Matti Virtasen kanssa Päihteet ja hoitotyö -koulutuspäivillä Helsingissä 1.10.2015 (Scandic Marski, Mannerheimintie 10, Helsinki).

Vuoden päihdesairaanhoitaja -tunnustus
Vuoden päihdesairaanhoitaja on Sairaanhoitajaliiton myöntämä tunnustus kätilölle, sairaan-, terveyden- tai ensihoitajalle (AMK), joka on toiminut ansiokkaasti päihdehoitotyön kehittämiseksi. Palkinto on myönnetty vuodesta 2000 lähtien.

Ainomaija Rantaniemi, sairaanhoitaja, Lapin sairaanhoitopiirin päihdeklinikka  ainomaija.rantaniemi@lshp.fi; 040 480 6955
Matti Virtanen, päihdeklinikan johtaja, Lapin sairaanhoitopiirin päihdeklinikka, matti.virtanen@lshp.fi, 040 5456674
Laura Niemi, viestintä- ja markkinointijohtaja, Sairaanhoitajaliitto, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 3738602.

90 vuotta osaamista, tietoa ja välittämistä

Sairaanhoitajaliitto perustettiin Helsingin Säätytalossa 25.1.1925. Jo perustamisesta lähtien tehtävämme on ollut yhdistää sairaanhoitajat huolehtimaan asiantuntevasta ammatistaan, edunvalvonnasta sekä korkeatasoisesta hoitotyöstä.

Tänään Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea ja edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Meihin kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.

sairaanhoitajat.fi