Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » PÄÄOMA JA DEMOKRATIA TAPPELI – KUMPI VOITTI?

Vastapaino

PÄÄOMA JA DEMOKRATIA TAPPELI – KUMPI VOITTI?

Julkaistu: 10.12.2015 klo 08:30
Julkaisija: Vastapaino

Talouskriisin syy ei ole Wall Streetillä tai pankkien trading-saleissa vaan siinä, että poliitikot eivät enää pysty lykkäämään kriisiä. Ostettu aika loppuu, väittää Wolfgang Streeck, saksalainen sosiologi, poliittinen taloustieteilijä ja Max Planck -instituutin eläkkeelle jäänyt yhteiskuntatutkimuksen johtaja.

Sodanjälkeinen, 2000-luvulle ulottunut talouden kasvukausi ja keskiluokan vaurastuminen perustuivat valtion, työnantajien ja ammattiyhdistysliikkeen linnarauhaan. Poliitikot pitivät keskiluokan tyytyväisenä devalvaatiolla ja pyörittivät setelipainoja, jolloin inflaatio söi lainat. Devalvaatiossa ei sinänsä ollut mitään vikaa, päinvastoin, se oli aikanaan ihanteellinen ratkaisu pääoman ja työntekijöiden ristiriidan välille. Se piti voitot kohtuullisina ja työllisyyden korkeana. Investoinnit tuottivat hyvää kokonaisuudelle.

Sitten hyvinvointivaltiota alettiin rahoittaa velkarahalla. Verovaltio muuttui velkavaltioksi, jota ohjaa nyt finanssidiplomatia. On siirrytty tilanteeseen, jossa valtion toimintaa "vakautetaan", mikä tarkoittaa leikkauspolitiikkaa ja tulonsiirtoja rikkaille. Vähemmän veroja, enemmän voittoja pääomalle.

Vakautuspolitiikka näkyy ympäri maailmaa ja Suomessa. Sipilän hallituksen linjaukset ovat pelottavan lähellä dystopiaa, jota Streeck kuvailee. Pääoma tekee lähtöä sopimuspöydästä ja sen tavoitteista: täystyöllisyydestä, sosiaalisesta tasa-arvosta ja demokraattisesta päätöksenteosta. Eurooppa seisoo vedenjakajalla, Streeck varoittaa.

"Meidän on, whatever it takes, tehtävä kaikkemme pelastaaksemme — emme euroa — vaan Euroopan" kirjoittaa Wolfgang Streeck Die Zeit -lehdessä (6/2015).

Ostettua aikaa on helposti ymmärrettävä tarina Euroopasta, joka valuu kohti federalismin ja uusliberalismin liittoa. Liiton mukana tulevat leikkauspolitiikka ja vaatimus purkaa hyvinvointiyhteiskunta.

Wolfgang Streeck: Ostettua aikaa. Demokraattisen kapitalismin lykätty kriisi. Vastapaino 2015

Lisätiedot:

Vastapaino/Kimmo Jylhämö: kimmo.jylhamo@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3500