Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Outi Mäenpää debytoi ohjaajana: Uutuuskomediassa puidaan uusperheiden haasteita

Aleksanterin teatteri

Outi Mäenpää debytoi ohjaajana: Uutuuskomediassa puidaan uusperheiden haasteita

Julkaistu: 10.02.2015 klo 10:55
Julkaisija: Aleksanterin teatteri

Näyttelijä Outi Mäenpää debytoi ohjaajana:

Uutuuskomediassa puidaan uusperheiden haasteita

Komediateatterin Arenan uutuuskomedia Uusioperh(s)e saa ensi-iltansa Aleksanterin teatterissa perjantaina 27. helmikuuta kello 19. Näytelmä on elokuvanäyttelijä Outi Mäenpään ensimmäinen ohjaus teatteriin. Lisäksi se tuo suosikkinäyttelijä Titta Jokisen takaisin näyttämölle neljän vuoden tauon jälkeen.

Näytelmä käsittelee uusperheiden muodostumista ja toimimista arjessa. Sitä, miten perhedynamiikka rakentuu poikkeavalla tavalla muodostuneissa perheissä.

Uusioperhe(s)e on kirjailija-näyttelijä Kiti Kokkosen ensimmäinen oma käsikirjoitus teatteriin. Kokkonen halusi tuoda näyttämölle uusperheiden teeman, koska yleisyydestään huolimatta niiden haastavuus on pitkälti unohdettu julkisesta keskustelusta.

Kokkosen mukaan näytelmässä perhesuhteita puidaan huumorin keinoilla.

- Halusin ravistella varsinkin äidin asemaa perheessä. Äitiys koetaan niin pyhäksi, ettei sitä oikein uskalleta käsitellä. Tässä näytelmässä myös äiti – ja isäpuoli saavat äänen, Kokkonen sanoo.

Uusioperh(s) kertoo neljästä toisilleen tuntemattomasta ihmisestä, jotka tapaavat uusperheiden tukiryhmässä. Hahmot kertovat rohkeita tunnustuksia ulkopuolisuudesta, inhimillisyydestä ja vanhemmuudesta omien kokemusten kautta.

Työryhmälle roolit muodostuivat yllättävän luonnollisesti, koska he kaikki elävät uusperheissä.

- Esimerkiksi äitipuolen hahmon pointti on se, että lapset saavat välittää kaikista ihmisistä, jotka perheeseen kuuluvat, Kokkonen kertoo.

Näytelmän rooleissa nähdään Kiti Kokkonen, Titta Jokinen, Paavo Kerosuo ja Ella Pyhältö.

Näytös esitetään Aleksanterin teatterissa, Helsingissä 24.2.-9.5.2015. Lisäksi se vierailee Teatteri Riossa Oulussa ja Linnateatterissa Turussa.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Katriina Yypänaho