Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » OLL & YTHS: Uusia keinoja opiskelijoiden liikkumisen lisäämiseen

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

OLL & YTHS: Uusia keinoja opiskelijoiden liikkumisen lisäämiseen

Julkaistu: 31.10.2013 klo 11:38
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

OPISKELIJOIDEN LIIKUNTALIITTO RY (OLL)

YLIOPPILAIDEN TERVEYDENHOITOSÄÄTIÖ YTHS

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön valtakunnallisessa koulutustilaisuudessa keskiviikkona 30.10. julkaistiin uusi liikunnan mini-interventio -toimintamalli. Malli on tarkoitettu erityisesti vähän liikkuvien korkeakouluopiskelijoiden liikuntaharrastuksen aloittamisen tueksi. Toimintamalli tulee käyttöön kaikissa YTHS:n toimipisteissä.

Liikunnan mini-intervention taustana on liikunnan Käypä hoito -suositus, ja sitä tullaan käyttämään opiskeluterveydenhuollon vastaanotoilla apuna liikunnan puheeksi ottamisessa. Malli on osa laajempaa opiskeluterveydenhuollon ja korkeakoululiikunnan välisen palveluketjun rakentamista.

”Liikunnan mini-interventiota eli liikunnan puheeksi ottoa opiskeluterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa on rakennettu hyvässä yhteistyössä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön asiantuntijoiden kanssa. Vaikka toimintamalli otetaan nyt käyttöön YTHS:n toiminnassa, soveltuu se myös ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon käyttöön", toteaa korkeakoululiikunnan asiantuntija Jussi Ansala Opiskelijoiden Liikuntaliitosta.

”Liikunnan mini-interventio -toimintamallin myötä liikunta tulee viralliseksi osaksi YTHS:n hoitokäytäntöä. Uskomme, että mallin käyttöönoton myötä liikunnan puheeksi otto meidän vastaanottotoiminnassa sekä yleistyy että systematisoituu. Tavoitteena on korkeakouluopiskelijoiden liikunnan harrastamisen tukeminen pitkäjänteisellä ja myönteisellä tavalla”, kertoo YTHS:n terveyspalvelupäällikkö Hanna Kari.

Liikunnan mini-interventio on ollut syksyn aikana testikäytössä YTHS:n Espoon Otaniemen sekä Kuopion ja Joensuun toimipisteissä. Mallia tullaan jatkokehittämään sekä potilaspalautteen että terveydenhoitajilta saatavan palautteen avulla.

Liikunnan mini-interventio -toimintamallin tarkemmat tiedot löytyvät liitteestä.

Liikunnan Käypä hoito -suositus löytyy täältä:

OLL: Korkeakoululiikunnan asiantuntija Jussi Ansala, jussi.ansala(a)oll.fi, 0447800214

YTHS: Terveyspalvelupäällikkö Hanna Kari, HannaHannele.Kari(a)yths.fi

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2