Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ole luovuttaja Kolmen sepän aukiolla

Munuais- ja maksaliitto

Ole luovuttaja Kolmen sepän aukiolla

Julkaistu: 08.10.2016 klo 07:30
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Elinluovutuskortti-kiertue huipentuu Helsinkiin Euroopan elinsiirtopäivänä 8.10., kun Kolmen Sepän aukiolle nousee klo 11 Luovuttaja-installaatio. Elinluovutuskortin allekirjoittamalla voi lunastaa yhden installaation 450 paidasta. Paitojen Luovuttaja-logon on suunnitellut Ivana Helsinki.

Tänään vietetään Euroopan elinsiirtopäivää. Elinluovutuskorttia tunnetuksi tekevä Luovuttaja-kiertue huipentuu Kolmen sepän patsaalle Helsinkiin.

Aalto-yliopiston taidekasvatuksen opiskelijoiden suunnittelema Luovuttaja-installaatioon kuuluu 450 Special Edition Luovuttaja-paitaa, joiden logon on suunnitellut Ivana Helsinki. Määrä vastaa tällä hetkellä elinsiirtoa odottavien määrää. Installaatio purkautuu, kun ohikulkija luovuttaa, eli allekirjoittaa elinluovutuskortin, ja saa paidan itselleen.

– Ihmiset voivat olla toisilleen turva- ja suojaverkko, vaikka tietämättään ja tuntemattomille. Halusimme tehdä hetkeksi näkyväksi ihmisiä ja heidän tarinoitaan yleensä hyvin abstraktilla tasolla yhdistävät säikeet, sanovat Milena Arnkil, Ruska Berghäll ja Heidi-Annica Ljungqvist.

Jos omaa elinluovutuskorttia ei pääse hakemaan paikanpäältä, paperisen kortin voi tilata ilmaiseksi kotiinsa osoitteesta www.elinluovutuskortti.fi. Älypuhelinsovellus löytyy kaikista sovelluskaupoista nimellä Elinluovutus.

– Lain mukaan jokainen on elinluovuttaja, ellei ole sitä eläessään vastustanut.  Jos mahdollisella elinluovuttajalla ei ole elinluovutuskorttia, hänen tahtoaan tiedustellaan omaisilta. Kortti kertoo läheisillekin tahdon selkeästi, elinluovutuskortin markkinoinnista vastaavan Munuais- ja maksaliiton viestintäpäällikkö Petri Inomaa muistuttaa.

Petri Inomaa
viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
040 524 0679, petri.inomaa@muma.fi

Lisätietoa elinsiirtopäivästä
www.elinluovutuskortti.fi/elinsiirtopaiva

Elinluovutuskortti somessa
Facebook @kyllaelinluovutukselle
Instagram @elinluovutuskortti
Twitter @elinluovutus

Elinluovutuskortti-tiedotustoiminta
Elinluovutusten edistämiseen tähtäävässä tiedotustoiminnassa mukana ovat Munuais- ja maksaliitto, Hengitysliitto, Näkövammaisten liitto, Suomen Diabetesliitto, Suomen Sydänliitto ja Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry sekä SPR Veripalvelu ja Regea kudospankki ja solukeskus. Toiminnasta vastaa Munuais- ja maksaliitto. Toiminnan rahoittaa RAY.

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.