Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Netti ohoi! rohkaisee ikääntyviä verkkoon

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Netti ohoi! rohkaisee ikääntyviä verkkoon

Julkaistu: 22.11.2011 klo 09:30
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten projekti opettaa sosiaalisen median hyödyntämistä. Samalla opitaan taitoja, jotka helpottavat elämää monien palvelujen siirtyessä nettiin.

Mummo Muoniossa, lapsenlapsi Lapualla – mitä tehdä?

Projektissa osallistujat oppivat, kuinka verkossa käydään keskusteluja, jaetaan tietolinkkejä ja kuvia ystäville tai pidetään yhteyttä sukulaisiin. Taidot toimia sosiaalisessa mediassa tuovat mielekästä puuhaa päiviin ja myös rohkeutta käyttää muita verkosta löytyviä palveluja kuten esimerkiksi verkkopankkia ja lääkäriaseman sähköistä ajanvarausjärjestelmää.

Maaseudun ikääntyvä väestö kokee monesti pitkät etäisyydet ja huonot liikenneyhteydet esteenä yhteisöjen toimintaan osallistumiseen. Kotoa käytettävällä koneella voi luoda yhteyden toisiin vaikka liikkuminen olisikin hankalaa.

Verkkoluotsi antaa vertaistukea

Netti ohoi! ottaa sosiaalista mediaa haltuun kahdella tavalla; verkkoluotseja kouluttamalla ja yhteistyötahojen kanssa ryhmäopetusta järjestämällä. Verkkoluotsi on henkilö, joka kahden päivän koulutuksella saa haltuunsa sosiaalisen median käyttötaitoja ja jakaa sitten osaamisensa muiden kanssa. Kolmen vuoden aikana koulutetaan yhteensä 170 verkkoluotsia, jotka opastavat yhteensä 1 200 käyttäjää henkilökohtaisesti. Ryhmäkoulutuksissa opastetaan 600 käyttäjää.

Netti ohoi! Maaseudun ikääntyvät sosiaalisen median käyttäjiksi on Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n kolmivuotinen projekti. Projektin rahoittajana on Raha-automaattiyhdistys ja yhteistyökumppanina Eläkeliitto.

Projekti toteutetaan seuraavilla Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskusten alueilla: Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Häme, Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Oulu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo ja Satakunta.

Netti tuo arkeen uusia ulottuvuuksia

Verkkoluotsikoulutuksen käynyt Tea Väänänen Maaningalta kertoo koulutuksen hyödyistä.

”Näistä ihmisistä, uusista kavereista ja yhdessä tekemisestä tulee hyvä mieli, ja se tuo arkeen uusia ulottuvuuksia. Itsekin asun maaseudulla ja minulle nettiyhteys on todella tärkeä monien asioiden hoidossa, ja pidän nykyään varmaankin enemmän yhteyttä sukulaisiin ja tuttaviin.”

”Tyttäreni oli työharjoittelussa Brysselissä, ja silloin aloimme jutella Skypen kautta, se oli meille myös upea juttu, vaikka ensin ajattelin, että Skypen käyttö on varmaan vaikeaa.” Tea sanoo.

"Ei koneen ole tarkoitus ihmistä korvata, mutta se tuo virkistystä ja lisämahdollisuuksia elämään", toteaa Tea Väänänen.

Lisätietoja Netti ohoi! Maaseudun ikääntyvät sosiaalisen median käyttäjiksi -projektista

www.maajakotitalousnaiset.fi/nettiohoi

Projektipäällikkö Saana Sandholm, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
saana.sandholm@maajakotitalousnaiset.fi
p. 040 844 5443

Viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi
p. 040 526 8475

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.