Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Neljäs tie: ratkaisu hyvinvointipalveluiden kriisiin

Into Kustannus

Neljäs tie: ratkaisu hyvinvointipalveluiden kriisiin

Julkaistu: 24.08.2016 klo 15:52
Julkaisija: Into Kustannus

”Paremmat hyvinvointipalvelut tänään merkitsevät parempaa elämää tulevina vuosina.” Norjalainen ekonomisti Jan-Erik Støstad hahmottelee kirjassaan Parempaa palvelua ratkaisun hyvinvointipalveluiden kestämättömään tilanteeseen.

Jan-Erik Støstad julkistaa kirjansa Eduskunnan Kansalaisinfossa keskiviikkona 7.9.2016. Aamiaiskeskustelussa kello 9.30–10.30 ovat Støstadia kommentoimassa yhteiskuntapolitiikan professori Heikki Hiilamo, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja valtio-opin dosentti Pentti Puoskari. Puhetta johtaa kirjan toinen kääntäjä, erikoistutkija Tapio Bergholm. Tervetuloa!

Parempaa palvelua kartoittaa kolme tietä, joiden mukaisesti hyvinvointipalveluita on yleensä rakennettu: markkinaehtoisuus, New Public Management tai perinteiset julkiset hyvinvointipalvelut. Kirja perustelee taidokkaasti, miksi mikään näistä ei riitä turvaamaan tulevaisuuden hyvinvointia.

Ratkaisuksi hyvinvointipalveluiden kestämättömään tilanteeseen Støstad esittelee neljännen tien. Teoksessa muodostuu konkreettinen ehdotus siitä, miten hyvinvointia pohjoismaisissa olosuhteissa voitaisiin parantaa. Avaintekijöitä ovat parhaiden mallien käyttöönotto, suurempi luottamus ammattilaisiin ja parempi yhteistyö palvelujen käyttäjien kanssa niiden kehittämiseksi. Støstad peräänkuuluttaa yhteiskehittämistä, jonka perusarvoina toimisivat vapaus, tasa-arvo ja yhteistyö.

Pentti Puoskari ( FT, VTT) kuvailee esipuheessaan teosta: ”Kirjan parasta antia on Støstadin perehtyneisyys hyvinvointipalvelujen ominaislaatuun ja erityisesti ihmisten hyvinvointia edistävän henkilöstön työn vaatimuksiin.”

”Støstad haluaa herättää keskustelua, jotta palveluiden järjestämiseen ei tehtäisi uudistuksia harkitsematta niiden vaikutuksia koko hyvinvointiyhteiskuntamme tulevaan kehityssuuntaan. Siksi on luonnollista, että kirjoittaja antaa aristelematta yhteiskunnallisten arvojensa näkyä.”

Støstad on norjalainen ekonomisti ja sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismaisen yhteistyökomitean (SAMAK) pääsihteeri.

Kirja julkaistaan yhteistyössä Työväen Sivistysliitto TSL:n kanssa.

Jan-Erik Støstad: PAREMPAA PALVELUA!
Suomentaja: Hans Virtanen & Tapio Bergholm
Alkuperäinen nimi: En fjerde vei for velferden: På sporet av framtidas helse, omsorg og skole
ISBN: 978-952-264-675-0,  264 sivua

Kirjan kansikuva