Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » MUISTUTUS: SOTA JA MIELENRAUHA - ELOKUVA JA KESKUSTELUTILAISUUS KE 23.3. KLO 17.30

Vastapaino

Julkaistu: 17.03.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

Keskiviikkona 23.3. klo 17.30 uutuuselokuvan SOTA JA MIELENRAUHA (Suomi 2016, -K12- 72 min) näytös Arthouse Cinema Niagarassa. Elokuvan jälkeen keskustelutilaisuus, jossa mukana elokuvan ohjaaja Ari Matikainen ja historioitsija Ville Kivimäki. Keskustelua vetää kustantaja Kimmo Jylhämö.

SOTA JA MIELENRAUHA tutkii Suomen sotien vaikutuksia koko kansakunnan mentaliteettiin ja käsittelee toisen maailmansodan psykohistoriaa koskettavalla tavalla. Elokuva koostuu ääneen luetuista, rintaman ja kodin välillä lähetetyistä kirjeistä sekä päiväkirjamerkinnöistä. Mukana on myös nykyhetkessä kuvattuja yksityisten ihmisten kertomuksia, jotka yhdistyvät ennennäkemättömään 1940-luvun arkistomateriaaliin. Yksityiset kokemukset kietoutuvat taidokkaasti koko kansankunnan historiaan, kun dokumenttia varten haastatellut asiantuntijat Jenni Kirves, Tuomas Tepora, Ville Kivimäki, Markku Jokisipilä ja Juha Mälkki avaavat sekä sotaa että ihmismielen saloja. Dokumentti antaa äänen niille, jotka ovat joutuneet vaikenemaan.

Historioitsija Ville Kivimäki on mukana elokuvassa asiantuntijana. Tieto-Finlandian kirjallaan Murtuneet mielet voittaneen Kivimäen viimeisin kirjaprojekti on Rauhaton rauha. Suomalaiset ja sodan päättyminen 1944–1950 (Vastapaino 2015), jossa hän on toinen toimittaja. Rauhaton rauha kuvaa ihmisten arkikokemuksia ja tuntoja sotaa seuranneina unohduksen, pulan, jälleenrakentamisen ja perheiden perustamisen vuosina. Miten ihmiset ja koko yhteiskunta pääsivät sodan jälkeen uuden elämän alkuun? Teos tarjoaa uutta tutkimustietoa Suomen rauhankriisistä yleistajuisessa muodossa.

Pääsylippu elokuvanäytökseen 8 euroa. Tilaisuudessa voi myös ostaa Rauhaton rauha -kirjaa 20 eurolla.

Lämpimästi tervetuloa!

Kustannusosakeyhtiö Vastapaino