Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Muista munuaista Maailman munuaispäivänä 12.3.

Munuais- ja maksaliitto

Muista munuaista Maailman munuaispäivänä 12.3.

Julkaistu: 12.03.2015 klo 07:30
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Maailman munuaispäivää vietetään tänään torstaina 12.3. Munuais- ja maksaliitto muistuttaa, että munuaiset ovat ainutlaatuiset, vaikka niitä onkin kaksi. Elimistön supersankari kestää paljon, toisen voi luovuttaa jopa läheiselleen. Kaikesta ne eivät kuitenkaan selviä.

Munuaisten hyvinvointia kannattaa miettiä ennen kuin on myöhäistä. Munuaisten suojelu on yksinkertaisempaa kuin äkkiä ajattelisi. Terveillä elintavoilla pääsee jo pitkälle: liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi.

Kahdella miljoonalla on kohonnut verenpaine. Yhä useampi on ylipainoinen. Diabetesta sairastavia on puoli miljoonaa, joista lähes kolmasosalla voi kehittyä muutoksia munuaisiin. Suomalaisten munuaiset eivät voi hyvin: kymmenesosalla on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Ilman toimivia munuaisia ihminen menehtyy.

Tiesitkö tämän:

• Ylipaino nostaa verenpainetta ja aiheuttaa diabetesta. Haitallisinta on vyötärölihavuus. Ne vahingoittavat myös munuaisia.
  • Korkea verenpaine on riski munuaisille. Verenpainetta kohottavat vyötärölihavuus, liiallinen suolan käyttö, runsas alkoholi, tupakointi ja vähäinen liikunta.
  • Suolassa oleva natrium kerää elimistöön nestettä ja nostaa verenpainetta. Kohonnut verenpaine vahingoittaa munuaisia.
  • Tupakointi ja runsas alkoholin käyttö heikentävät myös munuaisten toimintaa. Ne aiheuttavat muutoksia verisuonissa ja nostavat verenpainetta.
  • Huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes on merkittävä riski saada myös munuaissairaus. Diabeteksen hyvä hoito suojaa munuaisia.
  • Munuaissairaus voi olla myös perinnöllinen. Monien perinnöllisten sairauksien etenemistä voidaan estää tai hidastaa, kun ne tunnistetaan ajoissa.

Munuainen on elimistön unohdettu supersankari. Se hoitaa hommansa mukisematta ja kestää paljon. Supersankarikaan ei pärjää yksin – se tarvitsee apua voittaakseen vastustajat.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa munuaisilla on monia supervoimia. Munuaiset poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä www.supersankarimunuainen.fi, videoilla ja somessa.

Vapaasti käytettävä materiaali printtiin ja nettiin:
www.munuainen.fi/supersankarimunuainen

Videot:

www.youtube.com/munuaisjamaksaliitto

Eero Honkanen
Dosentti, nefrologian klinikan ylilääkäri, HYKS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.