Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » MLL:n Uudenmaan piiri: Kuntien säästöt uhkaavat lapsiperheiden hyvinvointia

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri

MLL:n Uudenmaan piiri: Kuntien säästöt uhkaavat lapsiperheiden hyvinvointia

Julkaistu: 04.10.2013 klo 00:00
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri

Yhteydenotot lapsiperheitä tukeviin järjestöihin ovat kasvussa
Moni kunta ei tarjoa perheille tukea ennen kuin ongelmat kriisiytyvät

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri on huolissaan lapsiperheiden asemasta, kun kunnat ryhtyvät hallituksen niille langettamiin 2 miljardin euron säästötalkoisiin.

”Monissa kunnissa on jo alettu tekemään leikkauksia ennalta ehkäisevästä lastensuojelusta. Se on huolestuttavaa ja surullista, koska perheitä kannattaisi auttaa nimenomaan siinä vaiheessa, kun ongelmat eivät ole vielä ehtineet pitkittyä ja vaikeutua”, MLL:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone sanoo.

Leikkausaikeet huolestuttavat MLL:n Uudenmaan piiriä myös siksi, että se saa lapsiperheiltä entistä enemmän yhteydenottoja. Perheet pyytävät apua järjestöiltä, kun perheiden omat voimat uhkaavat loppua eikä oma kunta pysty auttamaan.

”Osa viesteistä on hyvin huolestuttavia ja akuutteja. Avun tarve on suuri, mutta monet kunnat jättävät esimerkiksi jaksamisongelmien kanssa kamppailevat perheet oman onnensa nojaan ja tarttuvat toimiin vasta sitten, jos ongelmat kärjistyvät varsinaisiksi lastensuojelutapauksiksi. Se on erittäin lyhytnäköistä, koska myös tutkimukset osoittavat, että ennalta ehkäisevästä työstä karsiminen kasvattaa kuluja myöhemmin”, Pia Metsähuone sanoo.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri on tällä viikolla aloittanut Olet tärkeä -kampanjan, jossa etsitään Uudellamaalla uusia perhekummeja lapsiperheille. Kummit toimivat vapaaehtoisina tukihenkilöinä perheissä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Perhekummit tapaavat perheitä noin kerran kahdessa viikossa ja viettävät aikaa perheissä keskustellen ja kuunnellen sekä perheiden kanssa yhdessä tehden. Perhekummitoiminnalla tuetaan perheitä ajoissa ja ehkäistään ongelmien kasautumista.

”Tarvetta uusille vapaaehtoisille on jatkuvasti. Meihin ottavat yhteyttä perheet, joissa vanhemmat kaipaavat tukea arjen kiireissä tai yllättävissä elämänmuutoksissa, esimerkiksi avioeron yhteydessä. On hienoa, että perheet uskaltavat entistä paremmin pyytää apua ja pärjäämisen kulttuuri murtuu pikkuhiljaa”, Pia Metsähuone toteaa.

Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on perhekummi- tai lapsiperheen tukihenkilötoimintaa eri puolilla maata. Uusia perhekummeja koulutetaan tänä syksynä useilla eri paikkakunnilla. Uudellamaalla koulutuksia järjestetään Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kirkkonummella ja Järvenpäässä.

Uudenmaan vapaaehtoiskurssien alkamisajankohdat Olet tärkeä -perhekummikampanjan nettisivuilta: www.olettärkeä.fi

Toiminnanjohtaja Pia Metsähuone, MLL:n Uudenmaan piiri, p. 040 839 1093.

Perhekummikampanjan nettisivut: www.olettärkeä.fi

Perhekummitoiminnasta voi alueellisesti kysyä seuraavilta yhteyshenkilöiltä:

Häme: toiminnanjohtaja Marita Viertonen, p. 044 299 0541

Varsinais-Suomi: toiminnanjohtaja Raija Haataja-Nurminen, p. 040 509 8998

Järvi-Suomi (Savo, Keski-Suomi ja Pohjois-Karjala): toiminnanjohtaja Minna Lemmetyinen, p. 050 400 2135

Kymi: toiminnanjohtaja Christa Carpelan, p. 050 406 3763

Pohjois-Pohjanmaa: toiminnanjohtaja Leena Huhanantti, p. 040 545 9670

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ry toimii MLL:n aluejärjestönä Uudenmaalla. Piirin jäseninä on 99 MLL:n paikallisyhdistystä, joissa on yhteensä yli 23 000 jäsentä. Piirin alueella on lapsia ja nuoria yhteensä 317 000 ja lapsiperheitä 176 000. Piirin tarkoituksena on edistää toimialueellaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden perusturvallisuutta, hyvinvointia ja tervettä kehitystä.