Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Mediataitoviikko syntyy yhteistyössä

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Mediataitoviikko syntyy yhteistyössä

Julkaistu: 10.02.2014 klo 08:30
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Tänään käynnistyy Kansallisen audiovisuaalisen instituutin koordinoima Mediataitoviikko. Mediateema näkyy noin 1400 koulun, kirjaston ja nuorisotoimen ohella laajalti verkossa. Mediataitoviikon taustalla on 41 organisaatiota.

Kysy mediasta – asiantuntijat vastaavat

Maanantaista perjantaihin on käynnissä media-aiheinen keskustelu osoitteessa www.mediataitokoulu.fi/keskustelu. Mediankäytön ja mediakasvatuksen asiantuntijat vastaavat kysymyksiin liittyen muun muassa median vaikutuksiin, kännykän käyttöön, kuvaamiseen ja perheiden mediakasvatukseen.

Asiantuntijakeskustelijat tulevat Mediakasvatusseurasta, Viestintävirastosta, Mannerheimin Lastensuojeluliitosta, Suomen vanhempainliitosta, Aikakausmediasta, Suomen Lions-liitosta ja Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista.

Mediataitoviikko näkyy ympäri Suomea

Moni koulu, kirjasto ja nuorisotoimi on valmistellut omaa Mediataitoviikkoaan jo pitkään. Paikallisia valokuvauskilpailuita, peli-iltoja, animaatiopajoja, mediataitotunteja  ja muita tapahtumia on tulossa useita satoja.

Mediataitoviikon valtakunnallisia materiaaleja ja kampanjoita valmistelleiden organisaatioiden joukossa on niin yrityksiä, järjestöjä kuin valtion virastojakin. Organisaatiot ovat työskennelleet yhdessä jo syksystä asti.

Osa organisaatioista järjestää myös omaa toimintaa Mediataitoviikolla: Lapsiasiavaltuutetun ylläpitämillä Lasten sivuilla avautuu uusi nettiturvallisuusosio, goSupermodelissa on kilpailu ja testi, Kansalliskirjasto on mallintanut Pinterest-työpajan opetuskäyttöön, Koulukino on koonnut opetusvinkkejä Mediataitoviikon jokaiselle päivälle ja Väestöliitto järjestää verkkoluennon lasten mediasuhteista.

Lisätiedot:
Projektipäällikkö Suvi Tuominen, suvi.tuominen @ kavi.fi, p. 029 5338 009
Suunnittelija Tommi Tossavainen, tommi.tossavainen @ kavi.fi, p. 029 5338 010

Materiaali: Vastuullisesta kuvaamisesta kertovaa julistetta saa käyttää osana juttua. Lataa juliste:http://kavi.fi/sites/default/files/documents/kuvaamisjuliste.pdf

Juttuvinkki: Mediataitoviikkoon ilmoittautuneiden koulujen ja kirjastojen lista löytyy osoitteesta www.mediataitoviikko.fi. Löytyykö lähialueeltasi ilmoittautuneita? Ole yhteydessä suoraan niihin ja kysy, miten niissä vietetään Mediataitoviikkoa!

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki