Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Mediakutsu Palliatiivinen hoitotyö -kirjan julkistukseen: Sairauskeskeisyydestä perhekeskeisyyteen

Fioca Oy

Kutsu.
Julkaistu: 11.08.2015 klo 11:22
Julkaisija: Fioca Oy

Hoitotyössä korostetaan yksilöä. Potilasta hoidetaan ja hänen läheisiään pidetään helposti taustalla. Kuitenkin hyvän hoidon periaate on perhekeskeisyys. Erityisesti tämä periaate on läsnä silloin, kun hoidetaan parantumattomasti sairasta henkilöä. Palliatiivisen hoitotyön keskiössä on parantumattomasti sairas ihminen ja hänen perheensä. Tämä merkitsee painopisteen siirtymistä yksilöstä perheeseen sekä sairauskeskeisyydestä ihmiseen.

Olet lämpimästi tervetullut nauttimaan kanssamme lounasta ja

julkistamaan Palliatiivinen hoitotyö. Parantumattomasti sairas ja hänen perheensä -kirjaa

maanantaina 24.8.2015 klo 11.00 – 13.00

Scandic Marskiin, kokoustila Carl, Mannerheimintie 10, Helsinki

Tilaisuudessa palliatiivisesta hoitotyöstä puhuu erikoissairaanhoitaja ja terveystieteiden tohtori Tiina Surakka. Paikalla on myös muita kirjan kirjoittajia.

Nyt julkistettavassa teoksessa kuvataan palliatiivisen hoitotyön toimintatapoja ja -ympäristöjä sekä tarkastellaan palliatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ilmiöitä kuten kärsimystä, huumoria, surua ja seksuaalisuutta. Teos on tietoteos ja oppikirja terveys- ja sosiaalialan nykyisille ja tuleville ammattilaisille. Siinä on tietoa parantumattomasti sairaasta ihmisestä myös omaishoitajille ja vapaaehtoistyöntekijöille.

Kirjoittajat haluavat teoksessa tuoda monitieteisesti esille hoitotyön ja palliatiivisen hoidon mahdollisuuksia. Suomessa palliatiivisesta hoidosta on kirjoitettu erityisesti lääketieteen näkökulmasta. Palliatiivinen hoitotyö työ vaatii kuitenkin laajempaa näkökulmaa, johon tämä teos vastaa.

Mitä on pallitatiivinen hoito?
Palliatiivinen hoito on parantumattomasti sairaiden ja kuolevien ihmisten aktiivista, moniammatillista ja kokonaisvaltaista hoitoa silloin, kun sairaus ei ole enää parannettavissa eikä hoidon päämäärä ole elämän pidentäminen mihin hintaan hyvänsä. Palliatiivinen tulee sananasta pallium (lat.) ja se tarkoittaa viittaa. Parhaimmillaan viitta suojaa, antaa lämpöä ja turvaa. Viitta voi myös kuvainnollisesti olla yhdistävänä tekijänä moniammatillisen tiedon ja taidon kokoajana sairaan ihmisen ja hänen läheistensä auttamiseksi.

Kirjan kirjoittajat:
Tiina Surakka, erikoissairaanhoitaja, terveystieteiden tohtori
Kati-Pupita Mattila, perushoitaja, lääkäri, teologian tohtori ja pappi
Päivi Åstedt-Kurki, erikoissairaanhoitaja, terveydenhuollon tohtori
Jari Kylmä, erikoissairaanhoitaja, terveystieteiden lisensiaatti ja filosofian tohtori
Marja Kaunonen, erikoissairaanhoitaja, terveystieteiden tohtori

Palliatiivinen hoitotyö. Parantumattomasti sairas ja hänen perheensä
Tiina Surakka, Kati-Pupita Mattila, Päivi Åstedt-Kurki, Jari Kylmä ja Marja Kaunonen (toim. Iiri Ranta)
ISBN 978-951-8944-64-8. Fioca Oy. 2015.

Ilmoittautumiset ja teoksen toimittajakappaleet:
Fioca Oy, markkinointisuunnittelija Mallu Salkonen, mallu.salkonen@fioca.fi, puh. 044 529 0027

Fioca Oy on Sairaanhoitajaliiton omistama koulutus- ja kustannusyhtiö.