Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Maksuttomat kondomit kiinnostavat nuoria

Maksuttomat kondomit kiinnostavat nuoria

Julkaistu: 17.04.2012 klo 15:46
Julkaisija: HIV-säätiö/Hiv-tukikeskus

Monessa viimeaikaisessa tutkimuksessa on havaittu nuorten kondomin käytön vähentyneen. Nuorten kondomeja kohtaan osoittama suosio yllätti seksuaaliterveyden asiantuntijat. Nuoret ovat kiinnostuneita kondomeista, kun ne ovat helposti saatavilla.

Hiv-tukikeskus avasi uusituilla nuorten seksuaaliterveyttä koskevilla Internet-sivuilla palvelun, jonka kautta nuoret pystyivät tilaamaan maksutta itselleen muutaman kondomin kotiin. Mainostamatta palvelua suosio oli hurja jo ensimmäisten vuorokausien aikana ja palvelu jouduttiin väliaikaisesti poistamaan käytöstä, kunnes ruuhka saadaan purettua. ”Seksuaalisuus on aina kiinnostanut nuoria. Nyt voimme todeta, että turvaseksi ja ilmaiset kondomit kiinnostavat myös. Näyttää siltä, että tärkeää on kondomien helppo saatavuus”, sanoo suunnittelija Maria Mönttinen Hiv-tukikeskuksesta.

Hiv-tukikeskuksen uusitut nuorten Internet-sivut toimivat seksuaaliterveyskasvatuksen tukena kaikille nuorten parissa työskenteleville aikuisille ja turvallisena tietolähteenä nuorille. Sivuston asiasisältö on koottu tämän hetken kansallisten ja kansainvälisten seksuaaliterveyskasvatuksen standardien mukaisesti. Nuoria voi ohjata sivustolle etsimään tietoa itsenäisesti tai esimerkiksi osana koulutehtäviä. Nettisivusto tarjoaa nuorille myös aivojumppaa erilaisten seksuaalisuuteen liittyvien visojen ja testien parissa ja tiedottaa ajankohtaisista asioista. Maria Mönttinen Hiv-tukikeskuksesta tähdentää, että: ”Nuoren on tärkeää saada tietoa ja oppia taitoja, joita hyvä seksuaaliterveys edellyttää, nettisivut toimivat apuna tässä kasvatustehtävässä. Seksuaalikasvatus on osa laajempaa kasvatustyötä ja elämäntaitojen lisäämistä. Luotettaville nettisivuille on ollut tilausta”.

Tutustu nettisivustoon tarkemmin osoitteessa www.justwearit.fi

Lisätietoja,

Toiminnanjohtaja Irma Pahlman,  irma.pahlman@hivtukikeskus.fi , p. 0207 465 724