Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Maatalousyrittämistä tuettava työhyvinvointityöllä ja lomituksella

Mela

Maatalousyrittämistä tuettava työhyvinvointityöllä ja lomituksella

Julkaistu: 09.12.2015 klo 17:12
Julkaisija: Mela

Maatalousyrittäminen on ollut kuluneen vuoden aikana tavallistakin haastavampaa. Haasteista selvitäkseen maatalousyrittäjät tarvitsevat kokonaisvaltaista työkyvyn tukemista. Lomitus on keinoista konkreettisin, totesi Melan toimitusjohtaja Päivi Huotari Melan valtuuskunnan kokouksessa Espoossa 9.12.2015.

Työssäjaksamisen tukemiseksi Mela on panostanut kuluneen vuoden aikana maatalousyrittäjien työhyvinvointiohjelman päivittämiseen. Mela on myös järjestänyt tänä syksynä hyvinvointipäivien kiertueen yhdessä MTK-tuottajaliittojen kanssa.

- Nämä tilaisuudet ovat saaneet innostuneen vastaanoton, kiitteli Melan valtuuskunnan puheenjohtaja Tiina Linnainmaa.

Lomituslain uudistaminen
- Lomituspalveluiden tarkoitus on tukea maatalousyrittäjien työssä jaksamista ja työurien pidentymistä, toteaa hallitussihteeri Annika Parsons sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Lomituslain uudistus on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Lakiesityksen tavoitteena on saattaa lainsäädäntö sopusointuun Euroopan komission valtiontukea koskevien suuntaviivojen kanssa ja toteuttaa hallitusohjelmassa esitetty säästövaatimus. Esityksen mukaan maatalousyrittäjien lomaoikeus (26 päivää) säilyisi ennallaan. Lomituspalveluihin oikeutettujen maatalousyrittäjien joukkoa kuitenkin rajattaisiin ja sijaisapuoikeutta rajoitettaisiin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta esitti mietinnössään, että lomituspalvelun joustavuuden varmistamiseksi nykyisestä laista säilytettäisiin maatalousyrittäjien oikeus täydentää ja muuttaa hakemustaan. Eduskunta jatkaa lain käsittelyä.

Maatalousyrittäjille uusi työtapaturma- ja ammattitautilaki
Vuoden alusta voimaan tulevalla lakiuudistuksella halutaan tehostaa ja selkiyttää korvauskäsittelyä, nopeuttaa hoitoon pääsyä sekä saada tietoon kaikki työvahingot etuuksien maksamista varten. Vakuutetun tulee jatkossa ilmoittaa vahingostaan Melaan 30 päivän kuluessa ja Melan tulee antaa päätöksensä korvausasiassa 30 päivän kuluessa siitä, kun on saanut kaikki ratkaisuun tarvittavat asiakirjat.

- Vamman tai sairauden hoitamatta jääminen on iso riski, joka pahimmillaan voi aiheuttaa jopa pysyvän työkyvyn aleneman. On tärkeää, että kaikki maataloustyössä sattuneet vahingot hoidetaan ja ilmoitetaan ajoissa Melaan. Tämä sujuvoittaa korvauskäsittelyä ja edesauttaa tarpeellisen hoidon saantia, Huotari muistuttaa.

Asiakaskokemuksen parantaminen
Mela on panostanut asiakaskokemuksen parantamiseen kuluneen vuoden aikana. Yhdessä henkilökunnan kanssa on tehostettu asiakaspalvelutoimintoja ja määritetty palveluperiaatteet.

- Tärkeintä asiakaspalvelun kehittämisessä on, että ymmärrämme asiakkaan tilanteen ja pystymme vastaamaan ripeästi hakemuksiin, korostaa Huotari.

Lisätietoja
Toimitusjohtaja Päivi Huotari, Maatalousyrittäjien eläkelaitos, puh. 050 500 4514

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 68 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 130 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi