Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Lapsiperheille maksettujen etuuksien määrä pieneni

Kela

Lapsiperheille maksettujen etuuksien määrä pieneni

Julkaistu: 24.05.2016 klo 11:13
Julkaisija: Kela

Kela maksoi vuonna 2015 lapsiperheille perhe-etuuksia (äitiysavustus, lapsilisä, vanhempainpäivärahat, lastenhoidon tuet ja elatustuki) yhteensä 3 miljardia euroa. Määrä on 3,3 % pienempi kuin edellisvuonna.

Eniten pienenivät lapsilisät, joita maksettiin 110,8 miljoonaa euroa (7,4 %) vähemmän kuin edellisvuonna. Lapsilisälain muutoksen vuoksi lapsilisän määrä pieneni vuoden 2015 alusta 8,1 % lasta kohden. Yksinhuoltajakorotuksen määrä pysyi ennallaan. Keskimäärin perheille maksettu lapsilisä väheni 16 eurolla kuukaudessa. Lapsilisää sai joulukuussa 554 800 perhettä, ja vuoden aikana lapsilisiä maksettiin yhteensä 1,4 miljardia euroa.

Vanhempainpäivärahoja Kela maksoi yhteensä miljardi euroa, joista 0,9 miljardia maksettiin äideille. Vanhempainpäivärahoja sai 97 400 äitiä ja 65 500 isää. Vanhempainpäivärahoja ovat äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha ja vanhempainraha. Vanhempainpäivärahaa saavien äitien määrä pieneni jo viidettä vuotta peräkkäin. Vanhempainpäivärahaa saavien isien määrä puolestaan kasvoi edellisvuodesta. Myös äideille maksettujen vanhempainpäivärahojen euromäärä kääntyi laskuun. Se johtui paitsi äitien määrän vähenemisestä myös äitien työtulojen ja keskimääräisen päiväkorvauksen tavallista vähäisemmästä kasvusta.

Lastenhoidon tukia maksettiin 2,7 % vähemmän kuin edellisvuonna. Lastenhoidon tukia ovat yksityisen hoidon tuki, kotihoidon tuki, joustava hoitoraha ja osittainen hoitoraha. Pienenevä syntyvyys näkyy myös lastenhoidon tukia saaneiden lasten määrässä. Esimerkiksi kotihoidon tukea saaneiden lasten määrä on pienentynyt viiden viimeisen vuoden aikana. Kotihoidon tukea maksettiin viime vuonna 162 500 lapsesta yhteensä 296,5 milj. euroa.

Elatustukea maksettiin viime vuonna 4,3 % enemmän kuin edellisvuonna. Saajien määrä on kasvanut vuodesta 2009 vuosittain. Joulukuussa elatustukea sai 73 100 perhettä ja 106 800 lasta, mikä on 10 % kaikista 0–17-vuotiaista. Vuonna 2009 osuus oli 8,8 %.

Kelan lapsiperhe-etuustilasto 2015

insta_lapsiperhe_etuudet_tilasto

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta