Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Kulttuuri ja syrjäseudut Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Nuorisotutkimusseura ry

Kulttuuri ja syrjäseudut Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Julkaistu: 05.02.2016 klo 12:46
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Nuorten kiinnittyminen ja osallistuminen yhteiskunnan toimintaan on ehkä keskeisin nuorisopoliittinen tavoite. Perinteisesti kiinnittyminen on toteutunut koulutuksen ja työelämän kautta, mutta viime vuosina myös kulttuuri on nostettu tärkeäksi osallistumisen areenaksi. Hallitusohjelmassa todetaankin, että taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta tulee lisätä. Tutkijat Satu Olkkonen ja Fanny Vilmilä kysyvätkin, voidaanko kulttuuria ujuttaa kärkihankemuottiin - ja mitä siitä mahdollisesti seuraa? Yliopistonlehtori Päivi Armila taas muistuttaa, että niin paljon kuin kiinnittymisestä ja osallisuudesta puhutaankin, jäävät syrjäseutujen nuoret herkästi syrjään niin koulutuksen kuin kulttuurin antimista. Samalla kun korostetaan kulttuurin saatavuuden lisäämistä, koulutuksen saatavuutta heikennetään kouluverkkojen uudistusten kautta. Kauas karkaava kouluverkko pakottaa lapset koteihinsa tai riistanhoitoyhdistysten petokyyteihin. Miten syrjäseutujen nuorten käy?

Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarjan tavoitteena on tarjota tutkimukseen perustuvaa ja tarkkaan pureksittua politiikan analyysia. Sarjan tekstit ovat luettavissa teemasarjan oman sivun kautta www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja sekä uusimmat kirjoitukset alla olevien linkkien kautta.

Mukaan matkojenkin päästä? Kilometrien kirot ja mahdollisuuksien tasa-arvo
Päivi Armila
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma18

Taimikon kasvua ei voi loputtomiin kiihdyttää – Miten käy lasten ja nuorten kulttuurin?
Satu Olkkonen ja Fanny Vilmilä
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma17

Nuorisotutkimusverkoston Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Debatointiterveisin

Sarjan toimittajat

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari

Nuorisotutkimusseura ry
on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.