Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Korjausliike maksan pelastamiseksi Imatralla 10.5.

Munuais- ja maksaliitto

Korjausliike maksan pelastamiseksi Imatralla 10.5.

Julkaistu: 10.05.2016 klo 08:30
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Liikunnan puute ja ylipaino, etenkin vyötärölihavuus, rasvoittavat maksaa. Jos sohvalla köllöttelyyn yhdistyy tissuttelu, maksan taakka voi kasvaa liian suureksi. Kaipaako maksasi korjausliikettä ennen kesää? Maksaviikolla tietoa maksasairauksien ennaltaehkäisystä jaetaan Imatralla 10.5.

Munuais- ja maksaliitto on huolissaan suomalaisten maksoista. Maksaviikolla 9.–14.5. tietoa maksasairauksien ennaltaehkäisystä jaetaan yli 10 paikkakunnalla. Etelä-Karjalan munuais- ja maksayhdistys järjestää liiton kanssa yleisöluennon Imatralla tiistaina 10.5. Gastroenterologi Tarmo Koivisto kertoo aiheesta ruoka, lääkkeet ja maksa.

Neljäsosalla aikuisista on rasvamaksa, mutta nykyään se on myös jo lasten ja nuorten ongelma. Ylipaino, varsinkin vyötärölihavuus, on merkittävin rasvamaksan aiheuttaja. Painonpudotus vaikuttaa nopeasti maksan kuntoon, liikunta vähentää vyötärölihavuutta yksinäänkin. Pitkään jatkuva alkoholinkäyttö pienilläkin annoksilla vahingoittaa maksaa. Joka viikonlopun runsas kertajuominen aiheuttaa pysyviä haittoja nopeasti. Virushepatiitit tarttuvat suun kautta tai veriteitse. Moni kantaa virusta tietämättään, sillä tartunta on usein oireeton. Virushepatiiteista yleisin on C-hepatiitti, jonka kantajia on lähes 30 000. Eniten uusia tartuntoja on nuorilla. Ja jos tässä ei ole vielä tarpeeksi, niin maksan hyvinvointia uhkaavat myös väärin annostellut lääkkeet, tuntemattomat luontaistuotteet tai myrkylliset sienet.

Suurin osa maksasairauksista on kuitenkin ehkäistävissä elintavoilla. Helpota maksan urakkaa: vältä ylipainoa, vähennä alkoholia, liiku ja annostele lääkkeet oikein.

On tärkeä muistaa, että kaikki maksasairaudet eivät aiheudu elintavoista. Maksasairaus voi johtua myös autoimmuunisairaudesta tai olla perinnöllinen. Joskus sairauden syy jää tuntemattomaksi.

Näin pidät huolta maksastasi:

- Vältä ylipainoa ja liiku säännöllisesti.
- Vähennä tai lopeta alkoholinkäyttö.
- Varo virushepatiittia.
- Noudata lääkkeiden annosteluohjeita.
- Vältä varsinkin ulkomailta tuotuja luontaistuotteita ilman tuoteselostetta.
- Poimi vain sieniä, jotka tunnistat syötäväksi.

Yleisöluento: Ruoka, lääkkeet ja maksa

Tiistai 10.5. klo 17.30–19.30, tarjoilu ennen tilaisuuden alkua.
Imatran kaupungintalo, valtuustosali, Virastokatu 2, Imatra
Vapaa pääsy

Yhdistyksen tervehdys, puheenjohtaja Petri Vainikka, Etelä-Karjalan munuais- ja maksayhdistys
Ruoka, lääkkeet ja maksa, gastroenterologi Tarmo Koivisto
Kuntoutusta maksasairautta sairastaville, järjestösuunnittelija Marjukka Miettinen, Munuais- ja maksaliitto

Yleisötapahtumien järjestämistä tukevat AbbVie Oy ja MSD.

Lisätietoja yleisöluento:
Marjukka Miettinen
Järjestösuunnittelija, Munuais- ja maksaliitto
marjukka.miettinen@muma.fi

Lisätietoja maksakampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@muma.fi

www.mahtimaksa.fi
www.maksa.fi
www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto
www.twitter.com/MunuainenMaksa
#mahtimaksa

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.