Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Kela selvittää, onko työeläkkeelle siirtyneellä oikeus kansaneläkkeeseen

Kela

Kela selvittää, onko työeläkkeelle siirtyneellä oikeus kansaneläkkeeseen

Julkaistu: 03.05.2016 klo 12:16
Julkaisija: Kela

Kela selvittää rekistereistään työeläkkeelle jääneiden oikeuden kansaneläkkeeseen ja ottaa yhteyttä niihin asiakkaisiin, joilla voi olla tämä oikeus.

Osa pientä työeläkettä saavista ei huomaa hakea kansaneläkettä. Tänä vuonna rekisteripoiminnassa löytyi 7 645 eläkeläistä, joilla saattaa olla oikeus kansaneläkkeeseen. Kesän aikana Kela ottaa näihin henkilöihin yhteyttä puhelimitse tai kirjeitse.

Kansaneläke on voinut jäädä hakematta esimerkiksi siksi, että työeläkkeen vanhuuseläke on alkanut jo 63-vuotiaana. Kansaneläkkeen vanhuuseläkkeen voi kuitenkin saada vasta 65 vuoden iässä. Kansaneläkkeen määrään vaikuttavat mm. perhesuhteet ja muut eläketulot.

Kansaneläkettä pitää hakea. Vanhuuseläkeikäiset voivat tehdä hakemuksen suullisesti, verkossa tai lomakkeella. Kun Kela ottaa yhteyttä, ja jos puhelun aikana todetaan, että henkilöllä on oikeus kansaneläkkeeseen, hakemuksen voi tehdä saman puhelinsoiton aikana. Sen sijaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevien on täytettävä hakemuslomake. Lomake tulee kotiin sen Kelan kirjeen mukana, jossa kerrotaan mahdollisesta oikeudesta kansaneläkkeeseen.

Työeläkkeelle jääneellä on oikeus kansaneläkkeeseen, jos hänen työeläkkeensä on alle 1 311,05 euroa kuukaudessa. Jos henkilö on avio- tai avoliitossa, määrä on 1 167,71 euroa kuukaudessa. Täyden kansaneläkkeen saa, jos työeläke on enintään 55,95 euroa. Kansaneläkettä voi alkaa saada yleensä enintään kuusi kuukautta takautuvasti hakemuksen saapumisesta Kelaan.

Lisätietoja asiakkaalle
Verkossa www.kela.fi/elakeika-lahestyy_vanhuuselake
www.kela.fi/tyokyky-heikentynyt_tyokyvyttomyyselake
www.kela.fi/asiointi

Eläkeasioiden palvelunumero 020 692 202 ma–pe klo 8–18

Asiantuntijat medialle
Suunnittelija Raija-Liisa Foudila, puh. 020 634 3358

Etuuspäällikkö Pirjo Raute, puh. 020 634 3580
etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta