Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Kehitysvammaliitto SuomiAreenalla: Syrjäytymisen ABC – annetaanko meillä lasten syrjäytyä rauhassa?

Kehitysvammaliitto

Julkaistu: 28.06.2013 klo 11:32
Julkaisija: Kehitysvammaliitto

Oppimisvaikeudet ja muut oppimisen ja koulunkäynnin ongelmat lisäävät nuoren syrjäytymisriskiä. Jokaisella oppilaalla on kuitenkin vahvuuksia, joita voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin ja löytää sitä kautta väyliä parempiin oppimistuloksiin. Oppilailla on erilaisia tapoja oppia – opettajilla pitää olla erilaisia tapoja opettaa.

Koulu ei ole ainoa, mutta nuorten kohdalla keskeinen toimija syrjäytymisen ehkäisemisessä. Syrjäytymiskehitys voi alkaa jo hyvin varhain, jopa ennen kouluikää. Kasvava lapsi tarvitsee aikuisten tukiverkostoja. Jokainen aikuinen on vastuussa.

Näistä teemoista keskustellaan Kehitysvammaliiton järjestämässä paneelikeskustelussa ”Syrjäytymisen ABC – annetaanko lasten meillä syrjäytyä rauhassa?”, joka on SuomiAreena-tapahtuman ohjelmassa torstaina 18.7. klo 14 BePop-kauppakäytävässä Porissa. Panelisteina ovat rehtori Martti Hellström, kansanedustaja Kristiina Salonen, dosentti Matti Rimpelä, kasvatus- ja sosiaalialan tutkija ja tietokirjailija Anna-Liisa Lämsä, erityisopettaja Heli Tomminen, kokemusasiantuntija Mirkka Virtanen sekä Kehitysvammaliiton erityisasiantuntija Erja Pietiläinen.

Kehitysvammaliiton teltassa SuomiAreenan Kansalaistorilla voi mm. osallistua oppitunnille, jossa tutustutaan erilaiseen tapaan oppia matematiikkaa. Oppitunteja pidetään päivittäin kello 12, 14 ja 16.

Tervetuloa sekä teltallemme että kuuntelemaan paneelikeskustelua!

Lisätietoa: Erityisasiantuntija Erja Pietiläinen, Kehitysvammaliitto, puh. 040 5275 797.

Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskuksen Opikkeen johtaja Leena Kokko, puh. 0400 703 017.

Kehitysvammaliitto on valtakunnallinen järjestö, joka on perehtynyt erilaisten oppijoiden haasteisiin. Kehitysvammaliitto edistää kehitysvammaisten ja muiden oppimisessa, ymmärtämisessä ja kommunikoinnissa tukea tarvitsevien ihmisten tasa-arvoa ja osallistumista yhteiskunnassa. Oppimateriaalikeskus Opike on osa Kehitysvammaliiton toimintaa. Opike tuottaa materiaaleja opetukseen, kasvatukseen ja kuntoutukseen. Tuotekehitystyön ja materiaalituotannon lisäksi Opike kouluttaa opetushenkilöstöä.