Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Kansanperinteen luonnonhenget seikkailevat Seitsemisen metsissä lauantaina 27. elokuuta.

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 23.08.2016 klo 12:26
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Metsän kuningas Tapio, Metsän emäntä Mielikki ja muut suomalaisen kansanperinteen luonnonhenget seikkailevat Seitsemisen kansallispuiston metsissä Suomen luonnon päivänä lauantaina 27. elokuuta.

Metsän emäntä Mielikki sekä muut metsän asukkaat ovat huolestuneet suomalaisten metsien tilasta. Vain enää paikoittain ikihongat humisevat ja luonnon monimuotoisuus kukoistaa. Juuri sellaisissa metsissä viihtyvät parhaiten metsien henget sekä monet muut lajit. Siksipä Mielikki on päättänyt kutsua ystävänsä liito-oravan välityksellä apuun metsässä liikkujat, jotka osaavat kunnioittaa vihreää valtakuntaa. Mielikki toivoo, että vanhat metsät säästyisivät ja ihmiset löytäisivät jälleen yhteytensä ikiaikaiseen kotiinsa.

Luonnonhenkien satupolku on koko perheen elämyksellinen luontoseikkailu, jossa luonnonhenget toimivat oppaana metsän salaisuuksiin. Satupolulla tutkitaan luontoa kaikin aistein, ratkotaan metsänsalaisuuksia ja opitaan paljon uutta suomalaisesta metsäluonnosta. Lopulta satupolulle osallistujat saavat metsän emäntä Mielikiltä tärkeän tehtävän kotiin vietäväksi sekä metsäläisen arvonimen.

Luonnonhenkien satupolku on maksuton tapahtuma, ja sen lähtöpisteenä on Seitsemisen luontokeskus, mistä alkaa Runokankaan kierros. Tarkemmat ohjeet lähtöpaikkaan saat luontokeskuksesta. Lähdöt ovat klo 11 sekä 13, ja yksi kierros kestää noin 1,5 tuntia. Helppokulkuinen maasto sopii perheen pienimmillekin, ei kuitenkaan lastenrattaille.

Luonnonhenkien satupolun järjestää Suomen luonnonsuojeluliitto yhteistyössä Ekokemin kanssa. Satupolkujen käytännön toteutuksesta vastaa Luontokoulu Metsänpeitto.

Liitteenä lehdistökuvia. Kuvaaja: Ville Laitinen

Luontokoulu Metsänpeitto: https://kristiinatiainen.wordpress.com/
Kristiina Tiainen, puh. 050-4867986, ktiainen(a)gmail.com

Projektikoordinaattori Raija Savikko, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 040 7442947