Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » KANNANOTTO Syöpäpotilaiden eriarvoinen kohtelu lääkehoidoissa poistettava

Syöpäjärjestöt

KANNANOTTO Syöpäpotilaiden eriarvoinen kohtelu lääkehoidoissa poistettava

Julkaistu: 07.04.2016 klo 12:16
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Syövän hoitoon on tullut uusia lääkkeitä, jotka pidentävät potilaan elinaikaa, hidastavat syövän etenemistä ja lievittävät vaikeita oireita. Uudet syöpälääkkeet tutkitaan ja niitä käytetään aluksi levinnyttä syöpää sairastavilla potilailla. Seuraavassa kehitysvaiheessa lääkkeet siirtyvät osaksi syövän alkuvaiheen hoitoa, parantavaksi hoidoksi.  Uudet lääkkeet ovat kalliita, mutta täsmälääkkeinä koskevat vain pieniä potilasryhmiä.

Lääkkeet voidaan annostella potilaalle joko pistoksena, suoneen tiputuksena tai tabletteina suun kautta. Suomen monikanavaisen sairauskulukorvausjärjestelmän johdosta tablettilääkkeiden käyttäjistä on syntynyt väliinputoajien ryhmä. Jos lääke on liuoksena ja annetaan sairaalassa, Kelan korvauspäätöstä ei tarvita. Lääkkeen kulut sisällytetään sairaalapäivä- tai poliklinikkamaksuun.

Kun kyseessä on tablettimuotoinen lääke, saa potilas reseptin, jota vastaan hän ostaa lääkkeen apteekista, koska sairaala ei jaa potilaille kotona otettavia lääkkeitä. Harva meistä pystyy kuitenkaan hankkimaan kalliita lääkkeitä, jos niistä ei saa Kelan korvausta. Vaikka lääkkeelle on Euroopan Lääkeviraston EMA:n käyttölupa, kestää Suomessa Kelan korvattavuuden saaminen uudelle lääkkeelle kauan. Tablettimuotoisille lääkkeille saadaan aikanaan ensin peruskorvattavuus ja sitten erityiskorvattavuus, mutta prosessi voi kestää vuosia (2–5vuotta).

Potilaat ovat siis räikeästi eriarvoisessa asemassa sen mukaan, onko uusi lääke suoneen annettava tai tablettimuotoinen.

Suomen Syöpäyhdistys toivoo, että potilaita eriarvoistava käytäntö ratkaistaan nopeasti. Suomen on turvattava syöpäpotilaille oikeus tehokkaimpaan hoitoon riippumatta siitä, mikä on lääkkeen annostustapa. Uudet lääkkeet kohdistuvat rajallisen ajan pieneen potilasryhmään ja taudin vaiheeseen, jossa niiden avulla voidaan vähentää inhimillistä kärsimystä.

Suomen Syöpäyhdistyksen mielestä on tärkeää, että:

1. Potilaat saatetaan yhdenveroiseen asemaan, saavatpa he lääkkeensä tablettina tai liuoksena: potilaalle annetaan hänen tarvitsemansa tablettimuotoiset syöpälääkkeet sairaalasta, jos vastaavaa lääkettä ei ole saatavana suoneen annettavassa muodossa, niin kauan kunnes lääkkeelle saadaan korvattavuus

2. Uusien lääkkeiden käyttöönotto arvioidaan yhtenäisesti koko maassa
3. Nopeutetaan uusien, reseptillä hankittavien tablettimuotoisten lääkkeiden korvattavuutta
4. Perustettavan Kansallisen syöpäkeskuksen tehtäviin lisätään uusien lääkkeiden saatavuuden koordinaatio väliinputoamisen välttämiseksi

Ylilääkäri Riikka Huovinen puh. 050 300 5509  torstaina 7.4. klo 14.30-16.00

Pääsihteeri Sakari Karjalainen puh. 0400 818 910

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi