Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Kannanotto lukukausimaksuihin: Kansainvälistymisen loikka pimeyteen

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto lukukausimaksuihin: Kansainvälistymisen loikka pimeyteen

Julkaistu: 11.12.2015 klo 12:45
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 11.12.2015

Vapaa julkaistavaksi

Eduskunta käsittelee tänään perjantaina 11.12. hallituksen esitystä EU/ETA-alueiden ulkopuolisille opiskelijoille suunnatuista lukukausimaksuista. Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) vetoavat vielä viimeisen kerran kansanedustajiin, etteivät he suistaisi Suomea näivettymisen tielle. Tarvitsemme kipeästi korkeakoulutettuja kansainvälisiä osaajia ja viisainta olisi, että tekisimme kaikkemme näiden kykyjen houkuttelemiseksi Suomeen. Lukukausimaksut antavat täysin väärän viestin.

Sivistysvaliokunta antoi hallituksen esityksestä mietintönsä viime viikolla. Valiokunta ottaa kantaa muun muassa stipendijärjestelmään. Järjestöt ovat samaa mieltä siitä, ettei järjestelmä saa olla liiallisen byrokraattinen ja raskas ja näin viedä entisestään korkeakoulujen resursseja. Ehdotus valtakunnallisesta kehitysyhteistyövaroista rahoitetusta stipendijärjestelmästä on kuitenkin äärimmäisen huono. Kehitysyhteistyövaroista maksetut stipendit eivät täytä kansainvälisiä kehitysyhteistyövarojen (ODA, Official Development Aid) kriteerejä, sillä niiden ei voida katsoa suoraan vähentävän köyhyyttä opiskelijan kotimaassa. Varsinkin tässä tilanteessa, kun kehitysyhteistyöstä leikataan rajusti, on esitys täysin järjetön.

“Lukukausimaksujen hyväksyminen heikentäisi Suomen kansainvälistymistä, mutta olisi myös kova isku Suomen imagolle maana, jossa jokaisella on mahdollisuus kouluttautua varallisuuden sitä estämättä. Hyväksyessään tämän lakimuutoksen, eduskunta ajaa Suomea yhä syvemmälle taantumuksen tielle. Emme kertakaikkiaan voi hyväksyä tätä”, summaavat opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat Jari Järvenpää (SYL) ja Joonas Peltonen (SAMOK).

Lisätiedot:

SYL:n puheenjohtaja Jari Järvenpää, jari.jarvenpaa@syl.fi, p. 044 906 5007

SAMOKin puheenjohtaja Joonas Peltonen, joonas.peltonen@samok.fi, p. 050 389 1000

SYL:n koulutuspoliittinen sihteeri Niina Jurva, niina.jurva@syl.fi, p. 041 515 2230

SAMOKin kansainvälisten asioiden asiantuntija Pauliina Savola, pauliina.savola@samok.fi, p. 050 389 1012

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.