Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » kaksi.nolla Oy:lle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki

Suomalaisen Työn Liitto

kaksi.nolla Oy:lle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki

Julkaistu: 06.10.2014 klo 13:46
Julkaisija: Suomalaisen Työn Liitto

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt kaksi.nolla osakeyhtiölle Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Yritys tuottaa tehostettua palveluasumista Kontukodissa Tampereen Koukkuniemessä. Yrityksen tavoitteena on parantaa ikäihmisten hoivan laatua ja vaikuttavuutta sekä alalla työskentelevien työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista.

– Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä voidaan myöntää yrityksille, joiden ensisijainen tavoite on ratkaista yhteiskunnallisia tai ekologisia ongelmia, ne käyttävät myös vähintään puolet voitostaan tähän. kaksi.nolla Oy on hyvä esimerkki siitä, miten yhteiskunnallinen missio on toimintaa ohjaava tekijä yrityksen perustamisvaiheesta saakka, kertoo Yhteiskunnallinen yritys -merkin kehityspäällikkö Kimmo Nekkula Suomalaisen Työn Liitosta.

kaksi.nolla Oy:n pääasiallinen tarkoitus on yhteiskunnallisten epäkohtien korjaaminen liiketoiminnan keinoin. Yhtiö ei maksimoi omistajiensa varallisuutta, vaan pyrkii hyvään yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Yhtiö käyttää suurimman osan voitoistaan liiketoimintansa kehittämiseen sekä yhteiskunnallisten päämääriensä edistämiseen. Yrityksen syntymistä tuettiin osana Tampereen kaupungin ja Suomen itsenäisyyden juhlarahaston yhteishanketta.

– Tavoitteenamme oli perustaa yhteiskunnallinen yritys, joka vastaa ikäihmisten hoivan yhteiskunnallisiin haasteisiin. Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallisen yritys -merkin kriteerit ovat siksi ohjanneet yrityksen suunnittelua ja toimintaa alusta alkaen. Yrittäjäksi lähteminen oli avoinna kaikille, mutta innostus yrittäjäksi lähtemiseen oli vähäistä ja yrittäjäksi löytyi lopulta vain kaksi kaupungin työntekijää. Yrityksen omistuspohja on sittemmin laajentunut ja osa työntekijöistä sekä hallitus on lähtenyt yritykseen osakkaiksi, kertoo yhteiskunnallinen yrittäjä Teo Tuovinen.

– Tavoitteenamme on ollut koko ajan hakea merkkiä, jonka koemme merkittävänä kilpailuetuna sosiaalialan toimintakentässä. Yhteiskunnallinen yritys -merkki on tunnustus yrityksemme lähiyhteisöä rikastavasta toimintatavasta, joka meidän tulee osoittaa yhä uudelleen merkin ansaitaksemme, Tuovinen jatkaa.

Teo-Ilmari Tuovinen, toimitusjohtaja, kaksi.nolla Oy, 050 434 4216, teo.tuovinen@kaksinolla.fi

Kimmo Nekkula, kehityspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 570 4893, kimmo.nekkula@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on 2518 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Lista kaikista Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeuden saaneista yrityksistä löytyy liiton kotisivuilta http://www.avainlippu.fi/liiton-merkit/yhteiskunnallinen-yritys/yhteiskunnalliset-yritykset