Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Jokaisella on oikeus lukea - YK:n lukutaitopäivän tapahtuma Narinkkatorilla 7.9.2013

Celia

Julkaistu: 02.09.2013 klo 13:49
Julkaisija: Celia

Kehitysvammaliiton Selkokeskus järjestää yhteystyötahojen kanssa YK:n lukutaitopäivän tapahtuman Helsingin Narinkkatorilla 7.9 klo 10–17 otsikolla ”Jokaisella on oikeus lukea”. Luvassa on tietoiskuja ja keskustelua lukemisesta, lukemisen vaikeuksista ja erilaisista lukemisen tukipalveluista. Paikalla ovat mm. Eija Vilpas sekä Ylen Toisenlaiset frendit -ohjelmasarjan Sanna, Sonja, Timo ja Kata, joita haastattelee Marjukka Havumäki. Tapahtuman avaa YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman.

Päivän vietolla halutaan korostaa sitä, että lukeminen on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Lukutaitoon ja lukemiskulttuuriin täytyy kiinnittää huomiota myös Suomessa. Tapahtumassa Selkokeskus myöntää myös Vuoden selväsanainen -palkinnon.

Selkokielinen aikakauslehti Leija on ilmestynyt 30 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Kehitysvammaisten tukiliitto ja Me Itse ry ovat koonneet Sano se selkosuomeksi! -repun, johon on koottu vuoden aikana kehitysvammaisten ihmisten viestejä yhteiskunnan päättäjille. Reppu luovutetaan Lukutaitopäivän tapahtumassa opetusministeri Krista Kiurulle. Terveisiä on tullut paljon esimerkiksi asumiseen, työhön ja ihmisoikeuksiin liittyen. Myös selkokielen tarve kuuluu monissa terveisissä: ”Selkokieli auttaa vammaisia selviytymään! Se auttaa myös kiireisten ihmisten elämää. Ei kukaan jaksa lukea pitkiä sepustuksia, kun selvän asian voi sanoa suoraan!”

Selkokeskuksen johtaja Leealaura Leskelä muistuttaakin, että lukemisen tapoja on monia erilaisia. ”Esimerkiksi selkokieliset kirjat ovat monelle ihmiselle avain elämyksiin ja tietoihin, jotka muuten jäisivät heiltä saamatta”, Leealaura Leskelä toteaa.

Osallistuvat tahot:

Aivoliitto, Celia-kirjasto, Eläkeläiset ry, Helsingin Kehitysvammatuki 57, Helsingin nuorten ja opiskelijoiden YK-yhdistys, Kehitysvammaisten tukiliitto, Kehitysvammaliiton Oppimateriaalikeskus Opike, Papunet-verkkopalvelu, Selkokeskus sekä Verneri-verkkopalvelu, Keskuspuiston ammattiopisto, Kulttuuria kaikille, Suomen Kuurosokeat ry, Kynnys ry, Lukukeskus, Me Itse ry, Rinnekoti-säätiö, Suomen YK-liitto

Lisätietoa:

Selkokeskus
Leealaura Leskelä                                                        Eliisa Uotila

leealaura.leskela(at)kvl.fi                                            eliisa.uotila(at)kvl.fi
09 34809 241                                                                 09 34809 242

040 717 1971                                                                 050 577 1085

Lisätietoa tapahtumasta ja tarkka ohjelma:
www.papunet.net/selkokeskus/oikeuslukea
Jokaisella on oikeus lukea -Facebook-tapahtumasivut

www.bit.ly/oikeuslukea

Celia on valtion erikoiskirjasto, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa kaikille niille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi voi lukea tavallisia painettuja kirjoja – esimerkiksi näkövammaisille, luki- ja oppimisvaikeuksisille, kehitysvammaisille ja lihastautia sairastaville henkilöille.

Celia tarjoaa asiakkailleen maksutta lainaksi kauno- ja tietokirjallisuutta mm. ääni-, piste- ja elektronisina kirjoina. Lisäksi Celia valmistaa ja myy tai lainaa oppikirjat saavutettavassa muodossa eri koulutusasteille. Valikoimasta löytyy suurin osa peruskoulun oppikirjoista ja runsaasti lukion oppikirjoja.