Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Jo 2-vuotiaat pääsevät seurakunnan päiväkerhoon Espoossa

Espoon seurakunnat

Jo 2-vuotiaat pääsevät seurakunnan päiväkerhoon Espoossa

Julkaistu: 01.04.2016 klo 08:20
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Seurakuntien päiväkerhoihin ilmoittautuminen alkaa huhtikuun alussa. Palautteen mukaan vanhemmat ovat tyytyväisiä toimintaan. Nyt useimmissa seurakunnissa myös 2-vuotiaat pääsevät mukaan.

"Kerhotoiminta on hyvin suunniteltua ja ohjaajat tekevät työtä sydämellään. On ollut hienoa, että perheiden toiveita on kuultu”, kahden päiväkerholaisen äiti Anni Holopainen sanoo.

Leppävaaran seurakunnassa toteutetun kyselyn mukaan vanhemmat arvostavat erityisesti kerhojen monipuolista toimintaa ja ammattitaitoisia ohjaajia. Vastausten mukaan kerhoissa on aikaa lasten yksilölliseen huomioimiseen. Myös se saa kiitosta, että kerhoissa on paikalla aina kaksi ohjaajaa.

Yhä useampi Espoon seurakunta on avannut oven päiväkerhoihin myös 2-vuotiaille. Olarin ja Espoonlahden seurakunnassa päiväkerhotoiminta on ollut avointa parivuotiaille jo viime vuonna. Ensi syksynä myös Leppävaaran seurakunnan ja Esbo svenska församlingin päiväkerhoon pääsevät 2-vuotiaat.

Kirkon päiväkerhotoiminta juhlii parhaillaan 70-vuotisjuhlavuotta.

”Toiminta on muuttunut tässä ajassa paljon. Se alkoi vanhemman tarpeesta, nyt edellä on lapsen etu. Toiminta on rakennettu pedagogisesti lapsen tarpeista käsin”, kertoo Leppävaaran seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Merja Saravuo.

Espoon seurakunnissa kokoontui vuonna 2015 yhteensä 89 päiväkerhoryhmää.  2-5-vuotiaille tarkoitetut ryhmät kokoontuvat 1–3 kertaa viikossa, muutaman tunnin kerrallaan.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäinen päiväkerho aloitti toimintansa Turussa keväällä 1945. Espoon seurakunnissa päiväkerhotyö aloitettiin 1960-luvun lopussa ja toiminta vakiintui 1970-luvulla. Lastenohjaajat ovat kasvatuksen ammattilaisia ja toiminta on perheille edullista. Koko Suomessa 23 % ikäluokasta osallistuu päiväkerhoihin.

Ilmoittautuminen Espoon seurakuntien päiväkerhoihin kaudelle 2016–2017 tapahtuu 1.–30.4.2016 osoitteessa www.espoonseurakunnat.fi/paivakerhot.

Lisätiedot:

Leppävaaran seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Merja Saravuo
merja.saravuo@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.