Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » IKEA ja Savonia-ammattikorkeakoulu muotoiluyhteistyöhön

IKEA Oy

IKEA ja Savonia-ammattikorkeakoulu muotoiluyhteistyöhön

Julkaistu: 27.11.2015 klo 10:00
Julkaisija: IKEA Oy

Valoinstallaatio muistuttaa valon merkityksestä ja järkevästä energian kulutuksesta

Kuopion IKEA-tavaratalossa on 27.11. alkaen nähtävillä Savonia-ammattikorkeakoulun muotoilun opiskelijoiden toteuttama uniikki valoinstallaatio, jossa on hyödynnetty energiatehokkaita IKEA Led-valoja. Installaatiolla halutaan viestiä ihmisille valon merkityksestä ja järkevästä energia-ajattelusta jokapäiväisessä elämässä.  IKEA on mukana Pariisin ilmastokokouksessa ja on aiheen tiimoilta kutsunut Suomessa muotoilu- sekä käsi- ja taideteollisuusalan oppilaitoksia kaikilla tavaratalopaikkakunnillaan toteuttamaan ilmastokysymyksiin herättelevät teokset.

Growth-teos muistuttaa valon merkityksestä: Mikään ei kasva ilman valoa. Oppilaitosyhteistyötä kuudella IKEA-paikkakunnalla
IKEA Suomi järjestää kuudella tavaratalopaikkakunnallaan Kuopiossa, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Raisiossa ja Jyväskylässä Valaistuminen-yhteistyökampanjan. Jokaiselta paikkakunnalta on kutsuttu mukaan muotoilu- ja suunnittelualan opiskelijoita suunnittelemaan paikalliseen tavarataloonsa valon merkitystä kuvastava valoinstallaatio.

­– Olemme Kuopion IKEA-tavaratalossa innoissamme saadessamme  todistaa luovaa ja taitavaa suunnittelua, minkä lähtökohtana on kestävä kehitys ja energiatietoisuus. IKEA on Savonia-opiskelijoille myös mahdollinen tuleva työnantaja, ja Valaistuminen-yhteistyön kautta pääsemme kertomaan kestävän kehityksen arvoistamme. Installaatio viestittää kuluttajalle, miten omat arkiset valinnat voivat vaikuttaa ympäristöön. Yksi tällainen teko on kodin lamppujen vaihtaminen energiatehokkaisiin Led-lamppuihin. Jokaisen ostetun Led-tuotteen myötä valaisemme myös pakolaisleirien haastavia oloja Brighter lives for Refugees -lahjoitusten kautta, kertoo Kuopion IKEA-tavaratalon johtaja Vesa Haapalahti.

– Savonia-ammattikorkeakoulun 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijat olivat projektista innoissaan ja saivat yhteistyöstä hyödyllistä kokemusta. He pääsivät harjoittelemaan projektin hallintaa ja tutustumaan kansainvälisen yrityksen toimintatapoihin. On myös hyvä harjoitella luovaa suunnittelua tietyn aikarajan sisällä, mikä on työelämässä todellisuutta, kertoo Savonian yliopettaja Ilkka Kettunen.

Energiatehokkaat Led-valot osana kestävän kehityksen strategiaa
IKEA on sitoutunut  investoimaan tänä vuonna miljardi euroa ilmaston muutoksen torjumiseen. IKEA Group sijoittaa 600 miljoonaa euroa uusiutuvan energiaan ja IKEA Foundation 400 miljoonaa euroa tukeakseen alueita, joihin ilmastonmuutos vaikuttaa eniten. Investointien lisäksi IKEA itse pyrkii globaalisti täysin energiaomavaraiseksi vuoteen 2020 mennessä. Pohjoismaiden tasolla IKEA on ollut energiaomavarainen jo toukokuusta 2015 alkaen, kun Ruotsissa avattiin Glötesvålenin tuulipuisto. Lisäksi IKEA on mukana Pariisin ilmastokokouksessa 30.11.-11.12. yhteistyökumppanina ja sponsorina.

– Kestävä kehitys on yksi toimintamme kulmakivistä. Olemme olleet edelläkävijöitä muun muassa pakkaamalla tuotteemme litteään pakkaukseen, jolloin kuljetus on mahdollisimman ympäristöystävällistä. IKEA myös siirtyi myymään ainoastaan ympäristöystävällisiä Led-lamppuja syyskuusta 2015 alkaen. Lisäksi Kuopion IKEA-tavaratalo hyödyntää uusiutuvaa maalämpöä ja valaistuksessamme käytämme energiatehokkaita Led-valoja, Haapalahti kertoo.

Ostamalla LED-valon tukee hädänalaisia
IKEA lahjoittaa 29.11.–19.12.2015 välisenä aikana jokaisesta myydystä valaisimesta tai lampusta 1 euron uusiutuvien energiaratkaisujen kehittämiseen ja lasten koulunkäynnin tukemiseen pakolaisleireillä Aasiassa, Afrikassa ja Lähi-idässä YK:n Kansainvälisen Pakolaisjärjestön kautta. Viime vuonna Brighter Lives for Refugees -kampanja keräsi yli 10 miljoonaa euroa.

Valaistuminen-suunnitteluyhteistyö

• Opiskelijoiden valoinstallaatiot paljastetaan yleisölle 27.11.
  • Kuopio: Savonia ammattikorkeakoulu, muotoilun opiskelijat
  • Tampere: Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, käsi- ja taideteollisuusalan opiskelijat
  • Espoo ja Vantaa: Aalto-yliopisto, tilasuunnittelun opiskelijat
  • Raisio: Turun Taideakatemia (Turku AMK), kuvataiteen opiskelijat
  • Jyväskylä: Jyväskylän ammattiopisto, puualan artesaaniopiskelijat
  • IKEA-asiantuntijaraati arvostelee teokset
  • Teokset ovat esillä tavarataloissa vähintään kolme viikkoa

Kaikki installaatiot esitellään www.ikea.fi/valaistuminen sekä IKEA Suomen sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä (@IKEASuomi).

Lisäkuvia suunnittelijoista ja julkistustilaisuudesta: pr.finland@ikea.com

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856
Kirsi Gotthardt, viestintäjohtaja
Heidi Azinur, tuoteviestintäpäällikkö