Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Iisalmen hyvinvointipäivässä etsitään keinoja maatilojen talousongelmien taklaamiseen

Mela

Julkaistu: 05.10.2015 klo 11:54
Julkaisija: Mela

Kuluva vuosi on ollut maatalousyrittäjille poikkeuksellisen vaikea. Yrittäjiä ovat koetelleet Venäjän pakotteet ja laskeneet tuottajahinnat sekä tukipolitiikka ja uusi ohjelmakausi. Satoon liittyen erityisiä ongelmia on tuonut myöhäinen kevät ja sateinen ja kylmä kesä. Monet tilat ovat ajautuneet taloudelliseen ahdinkoon. Eurojen vähetessä myös oma hyvinvointi voi olla koetuksella ja uupuminen uhkaa helpommin.

Keinoja talouden ja henkisen kuormituksen hallintaan
Mela ja MTK järjestävät Iisalmessa maatalousyrittäjille tilaisuuden ”Miten jaksat, millä maksat”. Päivän teemana on pureutua tämän syksyn haasteisiin etsimällä keinoja sekä maksuvalmiuden ylläpitämiseen ja talouden hallintaan että stressin ja henkisen kuormituksen hallintaan.

Paikalla on pankkien ja vakuutuslaitosten edustajia vastaamassa siihen, millaisia keinoja heillä on tarjota maatilan talouden avuksi sekä muita asiantuntijoita kertomassa talouden hallinnasta ja suunnittelusta.

Henkisen kuormituksen ja stressin hallintaan opastaa mm. tunnettu kirjailija-psykoterapeutti Katriina Järvinen. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan stressin mittaamiseen kehitetystä laitteesta, jolla voi mitata omaa stressi- ja palautumistasoa.

Lisätiedot:
Työhyvinvointitiimin vetäjä Pirjo Saari, Mela, pirjo.saari@mela.fi, puh. 0400 341 390
Aluepäällikkö Sirpa Lintunen, MTK Pohjois-Savo, sirpa.lintunen@mtk.fi; puh. 044 084 3352

Miten jaksat, millä maksat -hyvinvointipäivä Iisalmen Metsäpirtillä, Vanha Kainuuntie 6A, Iisalmi, keskiviikkona 7.10. kello 9.30–15.00.

Tilaisuus on tarkoitettu maatalousyrittäjille. Myös median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan puheenvuoroja.

Tilaisuuden ohjelma on luettavissa Melan nettisivuilla:

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 68 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 130 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi