Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Hoida diabetes – suojele munuaisia

Munuais- ja maksaliitto

Hoida diabetes – suojele munuaisia

Julkaistu: 18.03.2015 klo 07:52
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Diabetes on uhka munuaisille. Sen hyvä hoito voi estää munuaismuutosten synnyn, mutta silti tyypin 2 diabetes on yleisin syy dialyysihoidon aloittamiseen. Munuainen on elimistön supersankari. Se kestää paljon, mutta ei loputtomiin.

Suomessa diabetesta sairastavia on puoli miljoonaa, joista lähes kolmasosalla saattaa kehittyä muutoksia munuaisiin eli diabeettinen nefropatia. Varsinkaan tyypin 2 diabeetikot eivät aina edes tiedä sairastavansa diabetesta. Tuntematon vastustaja on vaarallisin vastustaja.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa supersankarimunuainen hoitaa hommansa yleensä mukisematta. Se kestää paljon, mutta joskus sekin tarvitsee apua, kuten kaikki supersankarit. Suojele sitä ja voita vastustajat.

Supersankarimunuaisella on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä www.supersankarimunuainen.fi, videoilla ja somessa.

Diabeteksen hyvä hoito suojaa munuaisia

Huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes on merkittävä riski saada myös munuaissairaus. Verensokerin lisäksi verenpaine ja veren rasvat on hoidettava hyvin. Diabeetikon munuaisten kuntoa pitää seurata säännöllisesti tutkimalla virtsan valkuaisen määrää.

– Liika rasva ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt lisäävät riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, joka on suurimpia munuaissairauksien aiheuttajia. Tyypin 2 diabetes on yleisin syy dialyysihoidon aloittamiseen, osastonylilääkäri Mervi Haapala HUS:sta kertoo.

Elintavoilla voi vaikuttaa tyypin 2 diabeteksen kehittymiseen tai etenemiseen. Jo puolen tunnin päivittäinen liikunta vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen. Diabetesta sairastavan kannattaa tuijottaa omaan napaansa, sillä ylipaino ja etenkin vyötärölihavuus on pahasta. Kovan rasvan välttäminen ja pehmeiden rasvojen käyttö sekä ravintokuitujen lisääminen kannattaa.

– Ylipaino, korkea verenpaine ja kolesteroli sekä tupakointi yhdistettynä diabetekseen lisäävät riskiä sairastua munuaissairauksiin entisestään. Myös alttius sairastua sepelvaltimotautiin sekä aivoverisuoni- ja munuaissairauksiin kasvaa, Haapala jatkaa.

Liikunta on hyväksi koko keholle. Se auttaa painonhallinnassa, laskee verenpainetta ja korjaa veren rasva-arvoja. Erityisesti se vähentää vyötärölihavuutta, vaikka painonpudotus ei olisikaan suuri.

– Paino putoaa pysyvästi, kun yhdistää liikuntaan terveellisen ruokavalion. Se on diabeteksen parasta hoitoa, Supersankarimunuainen julistaa.

Oman elimistönsä supersankari

Munuaisilla on monia elintärkeitä tehtäviä. Ne poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Supersankari kestää paljon. Toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin. Kohonnut verenpaine ja diabetes vaurioittavat munuaisia. Auta munuaisiasi säilyttämään supervoimansa terveillä elintavoilla: Liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi – ehkäise ylipainoa, kohonnutta verenpainetta ja diabetesta.

www.supersankarimunuainen.fi

www.munuainen.fi/supersankarimunuainen

www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto

www.twitter.com/MunuainenMaksa

Mervi Haapala
Osastonylilääkäri, HUS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.