Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » HelsinkiMissio tarjoaa apua senioreille sadan ruotsinkielisen vapaaehtoisen voimin

HelsinkiMissio

Julkaistu: 12.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: HelsinkiMissio

Kaikki ruotsinkieliset 70−85-vuotiaat helsinkiläiset saavat HelsinkiMissiolta kirjeen, jossa heille kerrotaan mahdollisuudesta saada vapaaehtoisapua. Kirje postitetaan 3500 kotitalouteen helmikuun puolivälissä.

HelsinkiMissio on kouluttanut kolmen vuoden aikana jo sata ruotsinkielistä vapaaehtoista auttamaan apua tarvitsevia senioreita. HelsinkiMission koulutetut vapaaehtoiset toimivat tukihenkilöinä ja keikka-auttajina.

– Erityisesti ikä-ihmisille on tärkeää saada myös vapaaehtoispalvelua omalla äidinkielellään, kertoo projektipäällikkö Liisa Melin.

Apua ja seuraa arjen askareisiin omalla äidinkielellä

HelsinkiMission koulutetut vapaaehtoiset voivat auttaa keikkaluontoisesti erilaisissa arjen askareissa. He lähtevät esimerkiksi kauppareissulle mukaan painavaa kassia kantamaan, kävelyseuraksi, saattamaan lääkärikäynnille jne.

Tukihenkilötoiminta tarjoaa koulutetun saman vapaaehtoisen pitempiaikaista seuraa sitä kaipaavalle seniorille. He tapaavat pari kertaa kuukaudessa. Se voi olla kahvihetki, yhteinen kauppareissu tai kulttuurin parissa vietetty iltapäivä. Jos kemiat kohtaavat, kaveruus voi muuttua aidoksi ystävyydeksi.

– Vapaaehtoistoiminnan ensisijaisena tarkoituksena on vähentää yksinäisyyttä ja tuottaa iloa sekä tuen vastaanottajalle että sen antajalle, sanoo Liisa Melin.

Ruotsinkielisen vapaaehtoisavun tarve kasvaa

Vuoden 2014 lopussa Helsingissä asui yli 10 000 60 vuotta täyttänyttä ruotsinkielistä ihmistä. Moni yli 65-vuotias asuu yksin. Väestöennusteen mukaan yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa vuoteen 2020 asti. Ikääntymisen myötä avuntarve senioreiden keskuudessa kasvaa.

Tähän tarpeeseen HelsinkiMissio ryhtyi kehittämään vapaaehtoistoimintaa myös ruotsinkielisille senioreille vuonna 2011.

– Nyt meillä on jo 100 koulutettua aktiivia vapaaehtoista. Pystymme toiminnallamme nyt turvallisesti etsimään ja tarjoamaan tukea yksinäisille tai syrjäytymisvaarassa oleville senioreille heidän omalla äidinkielellään. Toimintamme on siis täydessä vauhdissa ja se kasvaa koko ajan, summaa Melin.

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Liisa Melin 045 891 2502, liisa.melin@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.