Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » FÖRHANDSINBJUDAN: Minnet – symposium och konstutställning i september

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

FÖRHANDSINBJUDAN: Minnet – symposium och konstutställning i september

Julkaistu: 25.06.2014 klo 15:10
Julkaisija: Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse ordnar i september ett internationellt symposium om minnet där flera internationella toppforskare deltar. I anslutning till symposiet visar konstmuseet Villa Gyllenberg Mia Dambergs fotoutställning ”Minnesfragment”.

Symposiet From neurobiological underpinnings to reminiscences in culture äger rum på Hanaholmen i Esbo, 25-27 september 2014. Greppet om ämnet är brett: allt från minnets neurobiologiska mekanismer till kulturen som minne avhandlas.  I föredragen behandlas bland annat hur kroppen minns, minnets inverkan på identiteten samt minnet i litteratur och bildkonst.

Välkommen till symposiets presskonferens torsdagen 25 september kl. 13–15. På plats finns fem av föredragshållarna. Presskonferensen, som hålls på engelska, ordnas i Hotell Tornis kabinett, 12:e våningen. Vi bjuder på lunch.

I presskonferensen deltar:

Professor Joseph LeDoux, New York University (New York, USA)
Reflections on the basic mechanisms of memory (Minnets grundfunktioner)

Professor Johan Eriksson, Helsingfors universitet
How the body remembers: Early life stress and later health outcomes among the Finnish war children (Hur kroppen minns: Stress i tidig ålder och dess senare inverkan på hälsan bland finländska krigsbarn)

Professor David Spiegel, Stanford School of Medicine (Kalifornien, USA)
Memory and personal identity (Minne och personlig identitet)

Professor Eviatar Zerubavel, Rutgers University (New Jersey, USA)
Identity, memory and genealogy / History, memory and narrative structures (Identitet, minne och genealogi/Historia, minne och berättarstrukturer)

Författaren Siri Hustvedt (New York, USA)
Memory and the visual arts (Minnet och bildkonst)

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse är en av Finlands ledande bidragsgivare inom den psykosomatiska och antroposofiska medicinen. Under forskningsperioden 2014–2015 delar stiftelsen ut 1.746.800 euro. Konstmuseet Villa Gyllenberg, Signe och Ane Gyllenbergs tidigare hem, är beläget på Granö i västra Helsingfors.

Vi ber dig vänligen anmäla dig till presskonferensen på förhand.

Ytterligare information & förhandsanmälningar:
Annika Nylund +358 09 647390 och stiftelsen@gyllenbergs.fi

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse & Konstmuseet Villa Gyllenberg:

Bildkonstnär Mia Damberg: