Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » FASD-päivä 9.9. muistuttaa raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaaroista

Kehitysvammaliitto

FASD-päivä 9.9. muistuttaa raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaaroista

Julkaistu: 29.08.2014 klo 09:15
Julkaisija: Kehitysvammaliitto

Tiistaina 9.9. vietetään kansainvälistä FASD-päivää. Lyhenne FASD tarkoittaa sikiöaikaisen alkoholialtistuksen aiheuttamien vaikutusten kirjoa.

Kehitysvammaliitto järjestää FASD-päivänä koulutustilaisuuden, jonka yhteydessä perustetaan Suomeen FASD-osaamisverkosto. Verkosto on tarpeen, koska Suomesta puuttuu taho, josta FASD-henkilöt, heidän läheisensä sekä kuntoutuksen, lastensuojelun, lääketieteen ja sosiaalityön ammattilaiset voisivat saada ohjausta ja tietoa eri-ikäisten FASD-henkilöiden tuen tarpeista. Verkosto on tarkoitettu heille kaikille, ja tavoitteena on yhdistää monialaista asiantuntemusta ja FASD-henkilöiden kokemusasiantuntijuutta, jotta FASD-henkilöiden saamia palveluja ja vertaistukea voidaan kehittää.

Suomessa syntyy vuosittain 600–1000 sikiöaikaisen alkoholialtistuksen vaurioittamaa lasta. Vaikeimmin vaurioituneet lapset ovat kehitysvammaisia. Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä merkittävin kehitysvammaisuuden aiheuttaja länsimaissa ja ainoa, jonka aiheuttama haitta olisi täysin estettävissä.

Termi FASD tulee sanoista Fetal Alcohol Spectrum Disorders. FASD-lasten ja -nuorten kehityksen pulmat näkyvät oppimisen, ymmärtämisen ja käyttäytymisen osa-alueilla. Tyypillisiä ovat erilaiset keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmat sekä käyttäytymiseen liittyvät erityispiirteet, kuten vaikeudet arvioida tilanteita ja sosiaalisia vihjeitä.

FASD-lapset ja -nuoret eivät muodosta kuitenkaan yhtenäistä ryhmää. He tarvitsevat laaja-alaista, yksilöllistä tukea ja apua oppimisessaan ja elämässä selviytymisessä pitkälle aikuisuuteen asti.

Kehitysvammaliitto on toteuttanut useita RAY:n rahoittamia projekteja, joilla on lisätty FASD-tietoisuutta ja kehitetty palveluja. Vuonna 2013 RAY palkitsi työn Vaikuttavaa!-palkinnolla.

9.9. on valittu kansainväliseksi FASD-päiväksi muistuttamaan yhdeksän kuukauden täysraittiudesta raskauden aikana. Kansainvälisenä FASD-päivänä teema näkyy myös sosiaalisessa mediassa.

Lisätietoa: www.verneri.net/yleis/fasd

Suunnittelija Sari Somer, Kehitysvammaliitto, puh. 044 906 3765

Aikuisuuden kynnyksellä – seminaari FASD-nuorten aikuistumiseen liittyvistä kysymyksistä Kehitysvammaliitossa, Viljatie 4 A, Helsinki, 9.9. klo 9.30–16. Toimittajat ovat tervetulleita. Tarvittaessa haastateltavaksi löytyy myös sijaisvanhempi ja FASD-nuori.

Seminaarin ohjelma: http://www.opike.fi/files/education/education_162/Alustava_ohjelma_FASD-seminaari_9.9.2014_140801.pdf

Kehitysvammaliitto toimii kehitysvammaisten ja muiden oppimisessa, ymmärtämisessä ja kommunikoinnissa tukea tarvitsevien ihmisten tasa-arvon ja osallisuuden puolesta. Kehitysvammaliiton toiminnan päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys.