Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Espoon seurakunnilta 15 000 euroa katastrofiapua Etiopian ruokakriisin hoitoon

Espoon seurakunnat

Espoon seurakunnilta 15 000 euroa katastrofiapua Etiopian ruokakriisin hoitoon

Julkaistu: 08.03.2016 klo 14:30
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti myöntää 15 000 euroa katastrofiapua Etiopian ruokakriisin hoitoon. Apu toimitetaan perille Suomen Lähetysseuran kautta kuivuudesta pahoin kärsineissä Afarin ja Oromiyan osavaltioissa.

Apua annetaan vaikeimmassa asemassa oleville kotitalouksille, ravinnonpuutteesta kärsiville lapsille sekä odottaville ja imettäville äideille. Apua koordinoi paikan päällä Etiopian Mekane Yesus -kirkon kehitysyhteistyöosasto DASS:n.

Kaikkiaan katastrofiapuun on varattu Espoon seurakuntayhtymän vuoden 2016 talousarviossa 80 000 euroa. Katastrofiapua varten jää loppuvuodelle 65 000 euroa.

Voimistunut El Niño-ilmiö aiheuttaa parhaillaan häiriöitä normaaliin sadesykliin itäisessä Afrikassa. Vuonna 2015 kevät- ja kesäsateet Etiopiassa epäonnistuivat, ja ruokaturva maassa heikkeni nopeasti. Lokakuun puolivälissä maan hallitus vetosi kansainväliseen yhteisöön välittömän humanitaarisen avun saamiseksi ruokakriisistä kärsiville ihmisille.

Nopeasti kehittyvä katastrofi on osoittautunut Etiopian haastavimmaksi kuivuuskriisiksi kolmeen vuosikymmeneen. Vuoden 2016 tammikuussa ruokakriisistä kärsivien etiopialaisten kokonaismäärä kohosi jo runsaaseen 10 miljoonaan henkeen. Ravinnonpuutteen lisäksi laajamittaiset hyötyeläinkuolemat vaikeuttavat kotitalouksien tilannetta. Puhtaan veden puute puolestaan heikentää hygieniatasoa ja edistää tartuntatautien etenemistä ruokakriisin heikentämässä väestössä.

Kirkkojen yhteinen humanitaarisen avun ja kehitysyhteistyön verkosto ACT-Allianssi julkisti 1.2.2016 katastrofivetoomuksen. Suomen Lähetysseura toimii Etiopiassa tiiviissä yhteistyössä Kirkon Ulkomaanavun ja muiden ACT-vetoomusta rahoittavien tahojen kanssa.

Espoon seurakuntayhtymän monikulttuurisuustyön sihteeri Matti Peiponen, matti.peiponen@evl.fi, 050 381 7629.

Yhteisen seurakuntatyön vs. päällikkö Juha Lassila, juha.lassila@evl.fi, 040 531 1052.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.