Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ensin 110.000 euroa Nenäpäivään, nyt Suomen Lions-liitto auttaa supertaifuunin uhreja

Julkaistu: 11.11.2013 klo 22:23
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Suomen Lions-liitto on käynnistänyt katastrofikeräyksen supertaifuuni Haiyanin uhrien auttamiseksi. Päätös syntyi välittömästi sen jälkeen, kun järjestö oli juuri kerännyt Nenäpäivälle 110.000 euroa.

Keräykseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa liiton katastrofitilille.  Taifuunin uhreille kerättävät lahjoitusvarat välitetään lyhentämättöminä järjestön kansainvälisen säätiön Lions Clubs International Foundationin (LCIF) kautta.

Katastrofin vaikutukset jatkuvat pitkään. Jälleenrakentamisen tukemiseksi Suomen Lions-liitto onkin päättänyt käynnistää lipaskeräyksen, joka toteutetaan Lions-palveluviikon aikaan tammikuussa 2014. Lipaskeräyksen toteuttavat vapaaehtoiset paikalliset lionsklubit ja leoklubit.

Lions-liiton katastrofitilin kautta on viime aikoina avustettu katastrofien ja onnettomuuksien uhreja sekä lapsikuolleisuuden ehkäisemistä mm. Haitilla, Virossa, Espanjassa ja Afrikan maissa.

Kansainvälinen Lions-organisaatio LCIF on lahjoittanut 130.000 dollaria välittömän avun saamiseksi hirmumyrskyn uhreille. Hanketta koordinoivat Filippiinien lionit. Kaukoidän ja Kaakkois-Aasian leijonat ovat antaneet 370.000 dollaria.

Katastrofitilille FI54 8000 1970 8298 84 (BIC DABAFIHH) voi lahjoittaa vapaavalintaisen summan. Lahjoituskohteeksi merkitään viestikenttään “Taifuuni”. Katastrofitilillä on keräyslupa n:o 2020/2012/2573.

Tarkempia tietoja mahdollisuudesta auttaa kansainvälisissä katastrofeissa Suomen Lions-liiton kautta löytyy täältä.

Kuvateksti

Suomen Lions-liitto luovutti Nenäpäivän televisiolähetyksessä 110.000 euron shekin. Kuvassa liiton pääsihteeri Maarit Kuikka sekä puheenjohtaja Asko Merilä. Kuva: Antti Tuomikoski.

Tapani Rahko

ALERT-työryhmän puheenjohtaja

tapani.rahko@lions.fi

Heidi Rantala

LCIF-koordinaattori

heidi.rantala@lions.fi

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri