Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Asunnottomien yö 17.10. Espoossa

Espoon seurakunnat

Asunnottomien yö 17.10. Espoossa

Julkaistu: 15.10.2015 klo 11:46
Julkaisija: Espoon seurakunnat

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittain Asunnottomien yötä. Tapahtumia on ympäri Suomea.

Espoossa Asunnottomien yötä vietetään la 17.10. klo 16 alkaen

Tapahtuman järjestävät useat mielenterveys- ja päihdealan järjestöt, seurakunnat, säätiöt sekä Espoon kaupunki. Tapahtumissa keskustellaan asunnottomuuden poistamisesta ja tuodaan esiin kokemustietoa asunnottomuudesta sekä tarjotaan maksutonta evästä ja viihdettä.

Tapahtumasta voi tulla hakemaan tukea ja apua. Paikan päällä on jaossa esitteet espoolaisista ruokajakopaikoista ja sosiaalipalveluista.

Paikalle ovat tervetulleita niin asunnottomat ja hankalassa elämäntilanteessa olevat kuin tavalliset kansalaiset, päättäjät, toimittajat. Asunnottomuuden poistaminen on kaikkien yhteinen asia.

Espoossa asunnottomien yötä vietetään Espoonlahdessa, Espoon keskuksessa, Leppävaarassa sekä Olarissa. Lauantaina 17.10. kokoonnutaan sytyttämään tulet asunnottomien ihmisten hyväksi seuraavasti:

Espoonlahti, kauppakeskus Lippulaivan edustalla
16–18 Kahvit ja grillimakkaraa
16–16.30 Jaakko Löytty laulaa
16.30–17 Lauluhetki Fellowship -yhteisöstä
17–17.30 Jaakko Löytty jatkaa musiikilla
18–18.50 Matti Johannes Koivu esiintyy
18.50 Kansanedustaja Maria Guzeninan puhe
19 Tulet syttyvät
19.05 Tulishow

Ilta jatkuu Asumisluotsin tiloissa, Lokirinne 1.

Espoonlahden Asunnottomien yössä ovat mukana K-supermarket Seilori, Sininauhasäätiö, Kiinteistömaailma ja Espoonlahden seurakunta.

Espoon keskus
klo 16–19 Espoon keskuksessa, Siltakatu 11, Sarana-musiikkiyhtye esiintyy, piispa Tapio Luoma puhuu, tarjolla on maksutonta evästä ja viihdettä, tukipalveluja, keskustelua ja kuullaan kokemuksia asunnottomuudesta. Iltapala, juttuseuraa ja hartaus löytyvät klo 19 osoitteessa Terveyskuja 2.

klo 19 Torilla syttyvät tulet. Sen jälkeen siirrytään Asukaskahvilaan, Terveyskuja 2, jossa Manna-Apu tarjoaa iltapalaa. Hartaus pidetään kahvilassa klo 20, jonka jälkeen oleskelu kahvilassa jatkuu.

Espoon keskuksen toimijat ovat Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry, Kalliolan Setlementti/Askel, Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Helsingin Diakonissalaitos, Espoon kaupunki, Entressen kirjasto, Manna-apu ry, Espoon asunnot oy sekä Pelastusarmeija.

Leppävaaran Läkkitori ja Raitin Pysäkki
klo 16 aloitus
klo 18 lyhtyjen sytytys ja tervehdyspuhe
klo 16–19 Ohjelmassa Läkkitorilla on musiikkia ja grillimakkaran paistoa, Raitin Pysäkillä tarjolla on kahvia, teetä, voileipiä sekä musiikkia.
klo 18.45 iltahartaus Raitin Pysäkillä

Välissä kuullaan musiikkia Perkkaan Pelimannien esittämänä. Tapahtuman järjestäjät ovat Leppävaaran seurakunta, Espoon diakoniasäätiö sekä Raitin Pysäkki.

Olarin Matinkylän Kaivolla
klo 16 aloitus, kahvia ja pullaa
klo 18–20 grillausta ja chillausta
klo 20–21 Kari Peitsamo ja Jukka Leppilampi esiintyvät
klo 21 iltahartaus
klo 22 illan päätös

Koko illan ajan saatavilla vaatteita ja ruokakassi kotiin vietäväksi.

Matinkylän asunnottomien yöstä vastaavat: Kaivo, Espoon helluntaiseurakunta, Espoon Ankkuri, Espoon Vapaaseurakunta, Majakka-seurakunta, ViaDia Espoo, Olarin seurakunta ja Hyvä Arki ry.

Asunnottomien yö -kansalaisliike

Kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon – omaan kotiin. Asunnottomuus tarkoittaa inhimillistä kärsimystä, jonka kitkemiseksi tarvitaan yhteistyötä ja ymmärrystä. Asunto on perusoikeus, joka ei ole päämäärä vaan ensimmäinen askel ja perusedellytys sosiaalisen kuntoutumisen prosessin käynnistymiselle.

www.asunnottomienyo.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.