Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ainoa tapa rakentaa positiivista pelikulttuuria on keskustella pelaamisesta!

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Ainoa tapa rakentaa positiivista pelikulttuuria on keskustella pelaamisesta!

Julkaistu: 05.11.2014 klo 09:06
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Viime viikkoina digitaalisista peleistä ja pelaajista on uutisoitu negatiiviseen sävyyn erityisesti Yhdysvalloissa kuohuvan #gamergate ilmiön vuoksi. Samaan aikaan suomalaiset pelialan yritykset ovat nousseet merkittäviksi yhteisöveron maksajiksi. Digitaalisia pelejä pelaa valtaosa suomalaisista ja erityisesti lapset ja nuoret aikuiset ovat aktiivisia pelaajia sukupuoleen katsomatta. Nyt jos koskaan on aika uutisoida pelikulttuurista monipuolisesti!

Lauantaina 15.11.2014 vietetään Kansallista pelipäivää

Pelipäivää edeltävällä viikolla järjestetään kymmeniä yleisölle (ja toimittajille) avoimia ja maksuttomia tapahtumia ympäri Suomea. Pelipäivän suojelijana on tänä vuonna huippusuositun Minecraft pelin opetuskäyttöön tarkoitetun MinecraftEdun kehittäjä, suomalainen TeacherGaming LLC.

TeacherGaming järjestää Kansallisen pelipäivän viikolla kymmenen koodaustyöpajaa ja on mukana järjestämässä kaikille avointa webinaaria, joissa MinecraftEdua käytetään innostamaan lapsia ja aikuisia koodaamisesta! Pelit ovat suunnaton ja suurelta osin hyödyntämätön voimavara uusien ilmiöiden ja tunteiden kokemiseen, sekä uusien taitojen opettelemiseen.

Kansallisena pelipäivänä palkitaan myös ensimmäistä kertaa Vuoden pelikasvattaja 2014! Lisätietoa tästä ensi viikolla!

#pelihaaste

Kansallinen pelipäivä haastaa sinut tekemään jutun digitaalisesta pelaamisesta Kansallisen pelipäivän viikolla! Voit haastatella lapsia, vanhempia ja vanhuksia, pyytää haastatteluja Kansallisen pelipäivän taustalla olevalta satojen asiantuntijoiden Pelikasvattajien verkostolta tai ottaa yhteyttä oman suosikkipelisi tekijään.

Tärkeintä on lisätä keskustelua digitaalisesta pelaamisesta!

Keskustelu peleistä ja käytöksestä peleissä tai niihin liittyvissä verkkoympäristöissä ei ole ollut pelaajien vanhemmille luontevaa. Viime vuonna tehdyn selvityksen mukaan lähes neljännes (23%) vanhemmista ei koskaan keskustele lapsensa kanssa pelaamisesta. Miesvaltaisissa pelaajayhteisöissä muodostuneet asenteet näkyvät nyt äänekkään vähemmistön tekeminä tappo-, pommi- ja raiskausuhkauksina aikuisilta pelaajilta, joiden ei ole tähän asti tarvinnut kyseenalaistaa omia ennakkoluulojaan.

Viedään yhdessä pelikulttuuria positiiviseen suuntaan tekemällä pelejä ylistäviä, avaavia ja kritisoiviakin juttuja!

Tommi Tossavainen, suunnittelija
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
tommi.tossavainen@kavi.fi
Puhelin: 0295 338 010 tai 045 310 1412

Kansallinen pelipäivä

Pelikasvattajien verkosto

TeacherGaming LLC

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki