Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » 150-vuotias Apteekkien Eläkekassa vakavaraisempi kuin yksikään eläkeyhtiö

Apteekkien Eläkekassa

150-vuotias Apteekkien Eläkekassa vakavaraisempi kuin yksikään eläkeyhtiö

Julkaistu: 12.05.2014 klo 08:00
Julkaisija: Apteekkien Eläkekassa

Apteekkien Eläkekassa täyttää 150 vuotta 19.5.2014. Kyseessä on Suomen vanhin eläkelaitos, maamme ensimmäinen kokonaisen ammattikunnan käsittävä yksityinen eläkekassa, alansa ensimmäisiä maailmassa ja yksi vanhimmista alkuperäistä tehtäväänsä hoitavista organisaatioista Suomessa.

Taipaleensa aikana monet muutokset ja mullistukset läpi käynyt Apteekkien Eläkekassa uskoo merkityksensä ja asemansa säilyvän jatkossakin, olipa kyse ajankohtaisista eläkepoliittisista kysymyksistä, työurista, työhyvinvoinnista tai vireillä olevista säännöstömuutoksista.

– Pitkäikäisyys tarkoittaa käytännössä sitä, että apteekkialalla on ollut innovatiivisuutta, kaukonäköisyyttä ja yhteistyökykyä järjestää omaa eläketurvaa, sanoo toimitusjohtaja Hannu Hokka. – On ollut myös itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihin sekä osaavia henkilöitä näiden asioiden toteuttamiseen ja eteenpäin viemiseen.

Kaukokatseisuuden lisäksi Apteekkien Eläkekassalla on ollut malttia vaurastua. – Olemme vakavaraisempi kuin yksikään eläkeyhtiö, Hokka muistuttaa. – Sijoitustoimintamme on tuottanut pitkällä aikavälillä paremmin kuin eläkeyhtiöillä keskimäärin. Koska hoidamme lakisääteistä eläketurvaa, siitä vuosittain maksettavalla hinnalla on työnantajille merkitystä. Pitkällä aikavälillä olemme eläkeyhtiöihin verrattuna olleet apteekkityönantajille selvästi edullisempi tapa hoitaa eläkevakuutus.

– Meille on tärkeää, että Suomessa säilyy monimuotoinen eläkejärjestelmä, Hannu Hokka sanoo. – Pieni eläkelaitos voi olla tehokas, kun sitä johdetaan oikealla reseptillä. Tuotot, vakavaraisuus ja vuosimaksutaso puhuvat puolestaan. Kassa ottaa luottavaisena vastaan myös tulevat eläkeuudistukset

Apteekkien Eläkekassan 150-vuotispäivää vietetään kutsuvierastilaisuutena perjantaina 16.5.2014 klo 13–15.30 Pörssisalissa Helsingissä. Lehdistön kysymyksiin vastaavat hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja.

Toimitusjohtaja Hannu Hokka, puh. +358 9 6126 2711 tai matkapuh. +358 50 551 9898; s-posti hannu.hokka@aekassa.fi

Hallituksen puheenjohtaja apteekkineuvos Klaus Holttinen, puh. +358 50 570 4812

Taustatietoja Apteekkien Eläkekassasta

Venäjän tsaari Aleksanteri II vahvisti Farmaseuttien Eläkekassan säännöt 19. toukokuuta 1864. Tänä päivänä Apteekkien Eläkekassa on yksityisapteekkien oma eläkevakuuttaja, jonka piiriin kuuluvat kaikki apteekeissa työskentelevät työntekijät työsuhteen pituudesta tai työalasta riippumatta. Oma eläkekassa on ollut apteekeille taloudellisesti edullisin tapa hoitaa työntekijöiden lakisääteiset eläkevakuutukset. Se on yksi vanhimmista alkuperäistä tehtäväänsä hoitavista organisaatioista Suomessa. Vuoden 2013 lopulla eläkekassassa oli 7504 vakuutettua, 619 kannattajaosakasta ja 4759 eläkkeensaajaa, eli yhteensä kassan piiriin kuuluu lähes 12 900 entistä ja nykyistä apteekkilaista. Vuosittain eläkkeitä maksetaan noin 78 miljoonaa euroa. Eläkekassan sijoitusomaisuus on noin 530 miljoonaa euroa.