Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » Opiskelija-asuntojen kysyntä kova Helsingissä - Uusia opiskelija-asuntoja valmistuu Jätkäsaareen vuoden lopussa

HOAS

Julkaistu: 07.08.2015 klo 11:34
Julkaisija: HOAS

Alkusyksyllä Helsinkiin muuttaa jälleen tuhansia uusia opiskelijoita. Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasilta asuntoa hakee 5000 opiskelijaa. Eniten hakijoita on soluasuntoihin (2300 hakemusta).

-       Asuminen jaetussa asunnossa on opiskelijalle edullinen ja yhteisöllinen tapa asua. Soluasumisen lisäksi myös asunnonhaku jo ennalta toisensa tuntevalla kaveriporukalla on hyvä vaihtoehto yhteisölliseen asumiseen, kertoo Hoasin asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Liina Länsiluoto.

Syksyllä elo-lokakuussa Hoasin asuntoihin muuttaa noin 2500 asukasta. Näistä noin 2000 asukkaalle on jo solmittu vuokrasopimus, mutta asuntotarjouksia tehdään vielä elokuun aikana satoja.

-       Tällä hetkellä lähetämme asuntotarjouksia asunnoista, joihin pääsee muuttamaan syyskuussa tai lokakuussa. Opiskelijoiden tekemien irtisanomisilmoitusten pohjalta asuntoja vapautuu jatkuvasti, Länsiluoto kertoo.

Asuntopulan helpottamiseksi Hoasilla kokeillaan elokuussa normaalia lyhyempää irtisanomisaikaa. Jos opiskelija haluaa muuttaa pois Hoasin asunnosta elokuun lopussa, hän voi irtisanoa asuntonsa kuun puoliväliin saakka.

Kokeilulla pyritään vapauttamaan mahdollisimman paljon asuntoja syyskuussa opintonsa aloittaville opiskelijoille.

Hoas rakennuttaa lisää opiskelija-asuntoja Jätkäsaareen

Hoas pyrkii helpottamaan opiskelijoiden asuntotilannetta rakentamalla jatkuvasti lisää asuntoja. Vuodenvaihteessa 2015–2016 Helsingin Jätkäsaareen osoitteeseen Hyväntoivonkatu 6 valmistuu koti yli 150 opiskelijalle.

Sukupolvien kortteliksi kutsutun kohteen ideana on tuoda yhteen eri-ikäisiä ihmisiä opiskelijoista senioreihin. Kortteliin tulee kaikkiaan 262 asuntoa, jotka sijaitsevat kolmessa talossa: Hoasin vuokratalossa asuu etupäässä yksin asuvia nuoria opiskelijoita (102 asuntoa), Asuntosäätiön HITAS-omistustalon isommissa asunnoissa enemmän perheitä (47 asuntoa) ja Setlementtiasuntojen vuokratalossa eri-ikäisiä yksinasuvia, pariskuntia ja pienperheitä (113 asuntoa). Hoasin talo valmistuu ensimmäisenä, noin vuotta muita taloja aiemmin. Koko korttelin arvioitu valmistumisaika on vuoden 2016 lopulla.

-       Hoasin tavoitteena on helpottaa opiskelijoiden asuntotilannetta Helsingin seudulla. On hienoa, että voimme samalla edistää yhteisöllistä ja mukavaa asumista, joka tuo eri-ikäisiä ihmisiä yhteen, kuvailee Hoasin toimitusjohtaja Matti Tarhio.

Sukupolvien korttelin suunnittelussa on mietitty monella tapaa sitä, miten kortteli voi tukea yhteisöllisyyden syntymistä. Korttelin monipuoliset yhteistilat ja rakenne kutsuvat asukkaita tekemään yhdessä. Korttelissa aloittaa talojen valmistuttua korttelivalmentaja, joka auttaa, tukee ja kannustaa asukkaita yhteisen tekemisen löytämisessä ja ylläpitämisessä. Korttelissa voidaan järjestää erilaisia tapahtumia, luentoja ja juhlia, joiden järjestämisessä korttelivalmentaja auttaa.

-       On jännittävää nähdä, minkälainen tunnelma kortteliin syntyy. Tiloilla pyritään hyvät puitteet yhteisille tapahtumille – toivottavasti asukkaat löytävät omanlaisensa tavat käyttää niitä hyväksi, Tarhio pohtii.

Sukupolvien korttelin vuonna 2010 alkaneessa kehitystyössä ovat olleet mukana monialaisen yritysjoukon lisäksi Aalto-yliopisto, Tekes, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, ympäristöministeriö ja Helsingin kaupunki.

Lisätietoa:

Toimitusjohtaja Matti Tarhio, p. 0400 800 255, matti.tarhio@hoas.fi

Asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Liina Länsiluoto, p. 040 83 54900, liina.lansiluoto@hoas.fi

Hoas on yleishyödyllinen säätiö, joka vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa opiskeleville, tutkintoaan päätoimisesti suorittaville opiskelijoille. Asuntoja Hoasilla on tällä hetkellä yli 9 000 kpl ja asukkaita noin 18 000.

www.hoas.fi