Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » Loma-aikainen kukkien kastelu sovittu, entä lattiakaivot?

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Loma-aikainen kukkien kastelu sovittu, entä lattiakaivot?

Julkaistu: 10.06.2013 klo 09:21
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kesälomille lähdettäessä huolehditaan kukkien kastelusta ja postilaatikon tyhjennyksestä. Harva huomaa kuitenkaan sopia viemärien vesilukkojen ”kastelusta”, vaikka homma hoituisi helposti kukkien kastelun yhteydessä. Tällä toimenpiteellä voi välttää ikävän viemärihajun lomalta palatessa.

Viemäröintipisteiden hajulukon toiminta perustuu pieneen vesimäärään, joka estää viemärikaasujen pääsyn huonetilaan. Tämä ns. vesilukko on käytännön syistä avoin, eli siinä oleva vesi pääsee aikaa myöten haihtumaan. Normaalisti tästä ei aiheudu ongelmaa, koska käytön yhteydessä vesilukko täyttyy ja vesimäärä pysyy riittävänä. Viemäripisteen ollessa käyttämättömänä, ja erityisesti lämpimillä ilmoilla, vesi kuitenkin haihtuu vesilukosta. Jonkun ajan kuluttua yhteys viemäriin aukeaa ja viemärikaasut pääsevät leviämään huonetiloihin. Sama ongelma voi esiintyä myös muina vuodenaikoina esim. käyttämättömissä pesutiloissa. Myös lattialämmitys nopeuttaa veden haihtumista.

- Nämä ikävät hajuhaitat voi siis helposti välttää lisäämällä käyttämättömiin viemäripisteisiin pienen määrän vettä aika ajoin, vaikkapa kukkien kastelun yhteydessä, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä sanoo.

Puhdas lattiakaivo ei haise

Mäkisen mukaan toinen syy viemärihajuun voi olla viemärin hajulukkoon jäävät epäpuhtaudet. Näistä aiheutuvia ongelmia esiintyy erityisesti pesutilojen lattiakaivoissa, joihin kerääntyy pesuainejäämiä ja hiuksia. Lattiakaivot kannattaakin pestä säännöllisesti. Niiden pesu saattaa tuntua ikävältä toimenpiteeltä, mutta hoituu nopeasti ja estää myös niiden tukkeutumista. Normaalisti riittää kun nostaa lattiakaivon ritilän pois ja puhdistaa sen alla näkyvissä olevan pesän.

Mikäli viemärit eivät vedä riittävästi tai hajua esiintyy normaalin käytön aikana pesualtaiden tai tiskipöydän viemäripisteissä, kannattaa apuun pyytää LVI-alan ammattilainen. Nämäkin vesilukot voidaan puhdistaa ja palauttaa toimintaan, mutta väärin tehtynä ne aiheuttavat merkittävä vuodon ja vesivahinkojen vaaran.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, puh. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi

Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, puh. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. LVI-TU on vahva, kattava ja kehittävä erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä. LVI-TU:n yli 270 jäsenyritystä työllistävät yhteensä noin 6 500 henkilöä. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 1 000 miljoonaa euroa.