Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » LEHDISTÖKUTSU: Asta Rakentaja -messut ja Keräily Kevät 8.–10.2.2013 Tampereella

Tampereen Messut

LEHDISTÖKUTSU: Asta Rakentaja -messut ja Keräily Kevät 8.–10.2.2013 Tampereella

Kutsu.
Julkaistu: 25.01.2013 klo 01:05
Julkaisija: Tampereen Messut

Rakentamisen ja asumisen Asta Rakentaja -messut pidetään 8.–10.2.2013 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Ennätyssuurilta messuilta löytyy tietoa, tuotteita ja palveluita alan ammattilaisille, oman kodin rakentajille sekä remontoijille 287 näytteilleasettajan toimesta. Tampereen Messut Oy toteuttaa tapahtuman yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun ja Puusuutarit ry:n kanssa kuudennen kerran. Samaan aikaan järjestetään Keräily Kevät -tapahtuma, jossa keräilyesineitä myy 57 näytteilleasettajaa.

Median tiedotustilaisuudessa puhuttavat perjantaina 8.2. rakentamisen laatu, korjausrakentamisen uudet energiamääräykset sekä kosteus- ja homeasiat. Lisäksi tilaisuudessa esitellään uusi opas turvallisempaan asuntokauppaan ja julkistetaan Tampereen Rakennustietopalkinnon 2012 saaja.

Perjantaina 8.2. Rakennusteollisuus RT ry pitää Rakennusteollisuuden laatupäivä -seminaarin, joka on tarkoitettu rakennusalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Lauantaina 9.2. toteutetaan Aamulehden kanssa Suuri homekeskustelu, jossa asiantuntijat pohtivat kosteus- ja homeasioita toimittaja Anu Leena Koskisen johdolla. Lauantaina ohjelmassa on myös PRKK:n rakentaja- ja remonttikoulut sekä tietokirjailija Jussi Laitisen tietoiskut asumisen energiatehokkuudesta. Hyödyllistä tietoa tarjoavat osastojen lisäksi tietoiskut, neuvontapisteet, työnäytökset sekä uudistunut TuoteTalo, jossa on ennätyksellisen paljon nähtävää.

Viikonlopun messuisäntä Jorma Piisinen opastaa messuvieraita remontointi- ja rakennustöissä sekä pitää työnäytöksiä. Sunnuntaina 10.2. yleisöä viihdyttävät tv:stä tuttu sketsihahmo, valvova rakennusmestari Timo Harjakainen sekä Harjakaisen ja Piisisen remonttishow. Sunnuntaina on myös Hyväntekeväisyyshuutokauppa, jonka tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä TAYSin lastentautien poliklinikalle.

Alla on tietoa mediatilaisuuksista ja medialle järjestetyistä palveluista sekä akkreditoitumisesta messuille. Akkreditoidu ajoissa – saat lehdistökutsun ja pysäköintilipun postitse.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE
perjantaina 8.2.2013 klo 11–12, Lehdistöhuone (Kokoustilat, 2. krs)

• Rakentamisen laatu Suomessa – haasteet, ratkaisut ja työkalut
    Mikä on rakentamisen laadun taso maassamme? Mitkä ovat laadunhallinnan suurimmat haasteet? Millä keinoilla rakentamisen laatu paranee? Messuilla perjantaina pidettävä Rakennusteollisuuden laatupäivä jatkaa vilkasta ja tunteita herättävää keskustelua rakentamisen laadusta. Puheenvuorossa nostetaan esille rakentamisen laatu alan ammattilaisten silmin.

johtaja Jukka Pekkanen, Rakennusteollisuus RT ry

• Korjausrakentamisen uudet energiamääräykset
    Osaksi suunnitelmallista ja hyvää kiinteistönpitoa on tulossa minimivaatimukset rakennusten korjaus- ja muutostöiden yhteydessä tehtäville rakennuksen energiatehokkuutta parantaville toimenpiteille. Aiemmin parantamisvelvoitetta on tulkittu hanke- ja paikkakuntakohtaisesti hyvinkin vaihtelevasti. Korjausrakentamiselle annettavat omat vaatimukset selkeyttävät käytäntöjä ja vähentävät jatkossa tulkinnan tarvetta. Tästä on etua rakennusten omistajille, suunnittelijoille sekä rakennusvalvontaviranomaisille. Hyvän suunnittelun ja huolellisen toteuttamisen korostumisella on myönteistä vaikutusta myös korjausrakentamisen laadunvarmistuksen onnistumisen kannalta.

yli-insinööri Jyrki Kauppinen, ympäristöministeriö, Rakennetun ympäristön osasto

• Uusi opas turvallisempaan asuntokauppaan: Tunne talosi, turvaa kauppasi
    Osana Kosteus- ja hometalkoiden kaksivuotista Asuntokaupan turvan parantaminen -hanketta on tuotettu uusi opas, joka tarjoaa hyödyllistä tietoa kiinteistön kuntoa koskevista kysymyksistä kaupanteon yhteydessä sekä ostajalle että myyjälle. Oppaassa kerrotaan myös kuntotarkastuksesta kiinteistön kunnon selvittämismenetelmänä, sekä kosteus- ja homevaurioihin ja kiinteistön laatuvirheisiin liittyvistä juridisista seikoista. Opas nostaa esille etenkin kosteus- ja homevauriot, jotka ovat tyypillisiä riidan aiheuttajia asunto- ja kiinteistökaupassa.

• Tampereen Rakennustietopalkinto 2012
    Rakennustietosäätiö RTS:n hallituksen perustama alueellinen Rakennustietopalkinto myönnetään yksityiselle henkilölle/työryhmälle, joka on Tampereen Rakennustiedon toimialueella edistänyt hyvää kaavoitus-, rakennus- tai kiinteistönpitotapaa tietoa tuottamalla, jakamalla tai sitä hyväksi käyttämällä.

Palkinnon jakaa palkintolautakunnan puolesta
    toiminnanjohtaja Aarni Saviaho, Tampereen Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry.

Palkinnon saajan puheenvuoro.

PANEELI: Suuri homekeskustelu
lauantaina 9.2.2013 klo 13–14, Ohjelmalava

Yhteistyössä Aamulehden kanssa toteutetaan paneelikeskustelu, jossa asiantuntijat nostavat esille kosteus- ja homeasioihin liittyviä ongelmia ja ratkaisuja. Keskustelemassa ovat

• puheenjohtaja, toimittaja Anu Leena Koskinen, Aamulehti
  • tutkimusjohtaja Juha Vinha, Tampereen teknillinen yliopisto / rakennustekniikan laitos
  • asianajaja, varatuomari Pekka Suojanen, Asianajotoimisto Suojanen & Alanen Oy
  • suunnittelija Karoliina Viitamäki, ympäristöministeriö, Valtakunnalliset kosteus- ja hometalkoot
  • rakennusinsinööri, vanhempi asiantuntija Antero Pentikäinen, Muoto Oy
  • toiminnanjohtaja Jorma Säteri, Sisäilmayhdistys ry
  • toimitusjohtaja Reima Mäkelä, RM-Rakennus Ky

LEHDISTÖLOUNAS
Median edustajille tarjotaan lounas messujen aikana. Ilmoittaudu lounaalle akkreditoitumislomakkeella. Lehdistölounaslipukkeen saat lehdistöhuoneesta (Kokoustilat, 2. krs).

ILMOITTAUTUMINEN JA HAASTATTELUPYYNNÖT
Median edustajat ilmoittautuvat tilaisuuksiin akkreditoitumislomakkeella, jonka kautta voi jättää myös haastattelupyyntöjä asiantuntijoille sekä lisätiedusteluja Tampereen Messujen viestintään.

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN

• Median edustajat pääsevät Asta Rakentaja 2013 -messuille ja Keräily Kevät -tapahtumaan  täyttämällä akkreditoitumislomakkeen, joka löytyy osoitteesta www.astarakentaja.fi (Media).
  • Lähetämme akkreditoituneille toimittajille postitse lehdistökutsun ja VIP-pysäköintilipun. Huom.! Lehdistökutsun ja pysäköintilipun saat postitse, jos rekisteröidyt viimeistään maanantaina 4.2.2013 klo 12 mennessä.
  • Tämän ajankohdan jälkeen emme toimita lehdistökutsuja postitse, vaan jätämme valmiiksi täytetyn kutsun ja pysäköintilipun pääsisäänkäynnin lippupisteeseen, jossa lukee PRESS. Pyydä siitä nimelläsi merkitty kirjekuori ja jätä lehdistökutsu ovimiehelle.
  • Messujen aikana voit akkreditoitua lehdistöhuoneessa. Varauduthan esittämään pressikorttisi.
  • Nouda PRESS-rintamerkki lehdistöhuoneesta (2. krs).

LEHDISTÖHUONE

• Avoinna messujen aukioloaikojen mukaan pe 8.2. klo 10–17, la 9.2. klo 10–18, su 10.2. klo 10–17.
  • Kulku lehdistöhuoneeseen on pääaulan kierreportaiden kautta (Kokoustilat, 2. krs).
  • Median edustajien tulee noutaa lehdistöhuoneesta Tampereen Messujen PRESS-rintamerkki.
  • Messuaikainen akkreditoituminen on lehdistöhuoneessa.
  • Lehdistöhuoneessa on jaossa tiedotustilaisuuden materiaalia, messujärjestäjän ja näytteilleasettajien lehdistötiedotteita sekä muuta messuinfoa.
  • Toimittajien käytössä on tietokone ja nettiyhteys, maksuton vaatesäilytys.
  • Päivystys lehdistöhuoneessa:
    Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi
    Meri Mattila, viestintäassistentti, p. 0400 914 877, meri.mattila(a)tampereenmessut.fi

MEDIAN PYSÄKÖINTI

• Pysäköinti on median edustajille maksuton.
  • Median VIP-pysäköintialue on D-hallin läheisyydessä Ilmailunkadun varrella (opastus alueella). Lähetämme viim. Ma 4.2. klo 12 mennessä akkreditoituneille toimittajille VIP-pysäköintilipun postitse.
  • VIP-pysäköintialueelle pääsee myös pressikortilla, alueelta poistuttaessa tarkistetaan VIP-lippu.
  • Tapahtuman aikana VIP-pysäköintilipun saa lehdistöhuoneesta. Mikäli pysäköit muualla kuin VIP-pysäköintialueella, saat lehdistöhuoneesta tähän tarkoitetun lipukkeen.

MEDIAMATERIAALIT

Tapahtuman mediasivuilla osoitteessa www.astarakentaja.fi (Media) on linkit

TähtiUutiset:
Tampereen Messujen TähtiUutiset-verkkolehdessä on tietokirjailija Jussi Laitisen haastattelu ”Lämmityksen tyhjäkäyntiä syytä karsia.” www.tahtiuutiset.fi.

Ohjelma:
Tutustu Asta Rakentaja -messujen ohjelmaan: www.astarakentaja.fi (Ohjelma).

MESSUINFO

Aukioloajat:

• pe 8.2. klo 10–17
  • la 9.2. klo 10–18
  • su 10.2. klo 10–17.

Sisäänpääsy:

• aikuiset 12 € (lapset alle 15 v aikuisen seurassa maksutta)
  • opiskelijat/eläkeläiset 10 € (voimassaolevalla kortilla)
  • kolmen päivän ranneke 16 €
  • ryhmälippu 9 € (väh. 10 hlöä)
  • S-etukortilla 2 € alennus (vain normaalihintaisesta lipusta, edun tarjoaa Kodin Terra Kolmenkulma).

Pysäköinti:

• Pysäköinti 5 €.
  • Pysäköintilipuke esitetään pysäköinninvalvojalle pysäköintialueelta poistuttaessa.

Kulkuyhteydet:

• Tampereen Messu- ja Urheilukeskus sijaitsee osoitteessa Ilmailunkatu 20, Tampere.
  • Tampereen kaupungin keskustasta Keskustorilta Messu- ja Urheilukeskukseen liikennöivät Tampereen Joukkoliikenteen linjat 1 ja 7. Aikataulut: aikataulut.tampere.fi.
  • Y7-vuorot
    Lisäksi messupäivinä liikennöi linja Y7, joka lähtee Pyynikintorilta ja ajaa sieltä erikoisreittiä Keskustorin kautta Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen (TESC). Erikoisreitti: Pyynikintori - Keskustori - Hatanpään valtatie - Sarankulmankatu - Ilmailunkatu - TESC.
    Aikataulut: www.astarakentaja.fi (Messuinfo).
  • Ilmainen bussikuljetus Kodin Terrasta
    Kodin Terra Kolmenkulma tarjoaa lauantaina ja sunnuntaina ilmaisen parkkipaikan sekä bussikuljetuksen messuille Kodin Terra Kolmenkulmasta Nokialta.
    Aikataulut: www.astarakentaja.fi (Messuinfo).

Lapsiparkki:

• Tampereen Sisun valvoma Lapsiparkki sijaitsee pääaulassa.
  • Avoinna lauantaina 9.2. klo 10–18, sunnuntaina 10.2. klo 10–17 (suljettu pe).
  • Lapsiparkki on maksuton ja ikäsuositus lapsille 3–10 vuotta.
  • Parkissa lapset voivat leikkiä, lukea, piirtää, askarrella ja pelata pelejä.

Hallit:

• Asta Rakentaja: A-halli
  • Keräily Kevät: D-halli.

Järjestäjä:

• Tampereen Messut Oy toteuttaa Asta Rakentaja -messut yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun ja Puusuutarit ry:n kanssa.
  • Keräily Kevät -tapahtuman järjestää Tampereen Messut Oy.

Tervetuloa Asta Rakentaja 2013 -messuille ja Keräily Kevät -tapahtumaan!

LISÄTIEDOT: www.astarakentaja.fi, www.kerailymessut.fi

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi
Annina Niemi, projektipäällikkö, p. 0207 701 218, 040 481 2220, annina.niemi(a)tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 0207 701 205, 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi