Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » IKEA vie suomalaista suunnittelua Japaniin ja Pohjoismaihin

IKEA Oy

IKEA vie suomalaista suunnittelua Japaniin ja Pohjoismaihin

Julkaistu: 05.12.2013 klo 06:00
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA lanseeraa uuden REPETERA-sisustustekstiilimalliston, joka on ensimmäinen kokonaan Suomessa suunniteltu IKEA-mallisto. REPETERA-erikoismallisto tarjoaa nyt kuluttajille sekä Pohjoismaissa että Japanissa ainutlaatuisen mahdollisuuden hankkia suomalaista designia edulliseen hintaan.

REPETERA-keittiötekstiilitREPETERA on IKEA-erikoismallisto, jonka tuotteita on myynnissä rajoitettu erä vain Suomessa, muissa Pohjoismaissa sekä Japanissa. IKEA viekin nyt suomalaista suunnittelua ennennäkemättömän laajasti japanilaiskuluttajien saataville.

”Japanilaiset rakastavat selkeää, puhdaslinjaista pohjoismaista muotoilua. Samoin tietty graafinen leikkimielisyys ja selkeä värienkäyttö miellyttävät japanilaista kuluttajaa. IKEA ja ruotsalaisuus ovat jo japanilaisten sydämissä, mutta päätimme yllättää nyt tällä suomalaisella mallistolla. Suomella on hyvä kaiku Japanissa, ja uskomme tämän noin 145 000 kappaleen erikoismallistoerän myyvän täällä hetkessä loppuun”, sanoo IKEA Japanin markkinointijohtaja Sari Holopainen.

REPETERA-malliston toteutumisessa avainasemassa on ollut aiempien Suomessa suunniteltujen kuosien globaali menestys.

”On hyvin harvinaista, että Suomen kokoinen markkina-alue saa mahdollisuuden toteuttaa oman malliston. IKEA-konsernissa kuitenkin nähtiin se potentiaali, joka suomalaisessa designissa piilee. Samalla vastaamme kuluttajien toiveisiin. Tilaus suomalaisille kuoseille on ilmeinen”, kertoo Satu Luhtala, IKEA Suomen tekstiileistä vastaava tuotepäällikkö.

IKEA-designfilosofia perustuu moderniin, skandinaaviseen muotoiluun, ja REPETERA-mallisto vahvistaa osaltaan IKEA-muotoilun juuria. Malliston suunnittelussa Studio Kelkka -suunnittelijakollektiivin tavoitteena oli löytää uusia yhteistyötapoja ja samalla luoda uudenlaisia kuoseja.

”REPETERA-malliston suunnittelu oli sekä innostavaa että todella hauskaa. Mietimme yhdessä erilaisten perheiden tarpeita sekä toiveita ja työstimme omia ajatuksiamme perhe-elämästä ja sisustuksesta. Suunnittelun lähtökohtana olivat lapsuuden pelit ja leikit”, kertoo Studio Kelkka -kollektiivin jäsen, tekstiilisuunnittelija Emma Hagman.

24:stä tuotteesta koostuvaan mallistoon kuuluu makuuhuoneen, kylpyhuoneen, keittiön ja olohuoneen sisustustekstiileitä. Lisäksi REPETERA-kuosit näkyvät muun muassa tarjottimissa, lautasliinoissa ja lampunvarjostimessa. Malliston tuotteet ovat suunnitelleet Studio Kelkka -kollektiivin jäsenet: Niina Aalto, Emma Hagman, Susanna Hoikkala, Pinja Laine, Linda Svarfvar ja Salla Tervonen.

REPETERA-tuotteet ovat saatavilla kaikissa Suomen IKEA-tavarataloissa joulukuun 2013 alusta alkaen. Mallisto lanseerataan japanilaisten rakastamassa Kahvila Suomessa (Pursimiehenkatu 12, 00150 Helsinki), joka on sisustettu REPETERA-tuotteilla 20.12.2013 asti.

Laura Saksala, Public Relations Manager, IKEA Oy, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856

Valokuvat ja muut lehdistömateriaalit:

Kuvauslainat:

Henna Honkasalo, Product Loan Assistant, IKEA Oy, henna.honkasalo@ikea.com

www.IKEA.fi

IKEA
IKEA-visio on luoda parempi arki monille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 298 tavarataloa 26 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. IKEA-konsernilla on 139 000 työntekijää. Toimintavuonna 2012 konsernin tavarataloissa oli 690 miljoonaa kävijää. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011, 2012 ja 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place To Work -listauksessa.
www.IKEA.fi