Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » IKEA SVÄRTAN -erikoismallisto esittelee erilaisen Intian

IKEA Oy

IKEA SVÄRTAN -erikoismallisto esittelee erilaisen Intian

Julkaistu: 18.08.2016 klo 18:00
Julkaisija: IKEA Oy

Uusi, 9.9. myyntiin tuleva IKEA-erikoismallisto SVÄRTAN on moderni tulkinta intialaisesta estetiikasta. Muotisuunnittelija Martin Bergströmin ja delhiläisten muotoiluopiskelijoiden yhteistyönä syntyneen malliston tuotteissa toistuvat mustavalkoiset sävyt ja abstraktit, orgaaniset kuosit.

Ruotsalaismuotoilija Martin Bergström tunnetaan ennen kaikkea muotisuunnittelijana. Hän on kuitenkin myös taiteellinen monilahjakkuus, jonka kädenjälkeä on nähty vaatteiden lisäksi mm. teatterilavastuksissa ja -puvustuksissa, sisustuksissa, huonekaluissa ja painotuotteissa. Tukholmassa, Helsingissä ja Berliinissä asuvan Bergströmin tavaramerkkinä ovat näyttävät kuosit, jotka ovat usein saaneet inspiraationsa luonnosta.

Uuden IKEA-erikoismalliston suunnitteluvaiheessa Bergström matkusti Intian New Delhiin työskennelläkseen yhdessä paikallisen National Institute of Fashion -muotoilukoulun opiskelijoiden kanssa.

– Yleensä ajattelemme, että intialainen design on lähinnä iloisia värejä, kultaa ja kimallusta. Halusin luoda uudenlaisen tulkinnan Intiasta ja siitä, mitä maa edustaa, Martin Bergström sanoo.

Muotoilija kohtasikin New Delhissä vahvaa modernia arkkitehtuuria, upean valon ja kiinnostavia tekstuureita.

Bergströmin ja intialaisopiskelijoiden yhteisissä työpajoissa syntyi yli 2000 maalausta ja piirrosta. Niistä viisitoista päätyi osaksi lopullista kokoelmaa. Innoitus väreihin ja muotoihin löytyi esimerkiksi varjoista, seinämateriaaleista ja katujen yllä roikkuvista sähköjohdoista. Lopputuloksena syntyi tummanpuhuva SVÄRTAN-erikoismallisto, jossa mustavalkoiset sävyt yhdistyvät kiinnostavia pintoja imitoiviksi kuvioiksi.

Mallistoon kuuluu erilaisia sisustusesineitä, huonekaluja, tekstiilejä, mattoja ja paperitavaroita. Kaikki kokoelman tuotteet valmistetaan Intiassa, ja niissä on käytetty monia paikallista käsityöperinnettä henkiviä tekniikoita ja materiaaleja: kangasta, paperia, lasia, keramiikkaa, puuta ja metallia. Tekstiileissä käytetty puuvilla on kestävämmin tuotettua, kuten kaikki IKEA-tuotteissa käytettävä puuvilla.

SVÄRTAN-erikoismalliston tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen IKEA-tavarataloihin 9. syyskuuta. Ne ovat saatavilla vain rajoitetun ajan.

Heidi Azinur, viestintäpäällikkö, IKEA Suomi, heidi.azinur@ikea.com, puh. 050 3033 888, pr.finland@ikea.com

Kuvauslainat ja kuvapyynnöt:
pr.finland@ikea.com
Veera Aalto, viestintäassistentti, IKEA Suomi puh. 040 450 9646

Valokuvat ja muut lehdistömateriaalit:
IKEA.fi/pressroom, puh. 040 450 9646
www.IKEA.fi

Facebook: IKEA Suomi
Instagram ja Twitter: @IKEASuomi

IKEA-visio on luoda parempi arki monille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 328 tavarataloa 28 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa, sekä IKEA-lähipiste Jyväskylässä. www.IKEA.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki