Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » Hanna Vahvaselän teoksia tm•galleriassa 27.1.–14.2.2016

tm•galleria, Taidemaalariliitto

Hanna Vahvaselän teoksia tm•galleriassa 27.1.–14.2.2016

Julkaistu: 27.01.2016 klo 15:30
Julkaisija: tm•galleria, Taidemaalariliitto

tm•galleria

Erottajankatu 9 b, 00130 Helsinki
puh. 09 6811 0575, tmgalleria@painters.fi
www.painters.fi/tmgalleria
Taidemaalariliiton  uudet kotisivut aukeavat tällä viikolla. Sivuilta on ladattavissa lehdistökuvia näyttelystä.

Galleria avoinna: ke 11-18, ti, to, pe 11-17, la 11-16, su 12-16
Galleriakeskiviikkona 3.2. 11-20
Taiteilija on tavattavissa galleriassa pe 5.2.  ja su 14.2. klo 14-15

Hanna Vahvaselkä
Perintö
27.1. – 14.2.2016

Kuolema, kuolinpesä, pesänjakaja, perintö...

Saako perinnönjaossa puolet valtakunnasta, kolmasosan kuolinpesästä vai vainajan valoisan luonteen? Miltä maistuvat purkkien, kuppien, kippojen ja pursuavien vaatehuoneitten lisäksi roolit, tavat tai salaisuudet jotka edelliset sukupolvet meille jättävät? Mitä tungetaan jätesäkkiin ja viedään kaatopaikalle, mitä säilötään, mitkä reseptit säilytetään? Mitkä ovat sinun sukusi haavat, mikä sinulle välitetty arvomaailma? Kuka on se joka hengittää niskaani ja vahtii miten elämässä onnistun?

Millaiset eväät itse annan? Millaisen jäljen itse jätän?

Viime vuosina maailma on tuntunut synkältä paikalta. Globaalit ongelmat ovat vyöryneet lähelle ja ympärilläni on ollut paljon murhetta ja kuolemaa. Vaikka kuinka tarkasti olen yrittänyt katsoa, on valon näkeminen ollut vaikeaa.

Kun vieraanvarainen ja positiivinen anoppini kuoli, kuuntelin usein laulua, jossa ihmisen tehtävänä on kuolla onneen. Kuolinpesää tyhjentäessämme mielessäni pyöri kuva naisfaarao Hatshepsutin onnellisesti hymyilevistä muumionkasvoista... Perintö-näyttelyni alkoi syntyä.

Näyttelyteosten materiaali on puu. Reliefit olen rakentanut kaivertamalla, piirtämällä ja maalaamalla puun pintaan. Olen myös liimannut ja pursotellut teoksiin erilaisia kerroksia.

Reliefien lisäksi näyttelyssä on hylätyistä puuesineistä ja purkumateriaalista tehtyjä installaatiomaisia veistoksia.

– Hanna Vahvaselkä (s. 1973, asuu Mikkelissä) valmistui Kuvataideakatemiasta taiteen maisteriksi 1999. Hänen teoksiaan on ollut esillä lukuisissa näyttelyissä v. 1994 lähtien, teoksia on mm. Valtion, Wihurin rahaston, Paulon säätiön, Kuntsin, Pro Artibuksen, Helsingin, Mikkelin ja Salon kaupunkien sekä useiden kuntien kokoelmissa. Vahvaselkä on tehnyt myös useita julkisia taideteoksia. Hänet palkittiin Suomen Taideyhdistyksen William Thuring -palkinnolla 2014.

www.vahvaselka.fi

Lehdistökuvia ja lisätietoja saatavissa tm•galleriasta: tmgalleria@painters.fi, puh. 09 6811 0575
sekä viimeistään 29.1. avautuvilta Taidemaalariliiton uusilta kotisivuilta: www.painters.fi

Liitteenä olevien teoskuvien tiedot:
Hanna Vahvaselkä: Mamman reseptillä, sekatekniikka / puu, 2016, kuva: Kimmo Brandt
Hanna Vahvaselkä: Onneenkuolemisharjoituksia, sekatekniikka / puu, 2014, kuva: Kimmo Brandt
Hanna Vahvaselkä: Takapirut, sekatekniikka / puu, 2015, kuva: Kimmo Brandt

Taidemaalariliiton tm•galleria esittelee monipuolisesti uutta kotimaista nykytaidetta. Näyttelytoiminnan sisällöistä päättää taiteilijoista koostuva näyttelytoimikunta. Näyttelyt vaihtuvat kolmen viikon välein.