Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » En ny evenemangshall öppnas i det gamla Tröskhuset på sommaren år 2016 i Fiskars Bruk

Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Pressmeddelande.
Publicerad: 17.03.2016 kl. 07:45
Utgivare: Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

I maj öppnas det nya evenemangsutrymmet på över 1000 kvadrat  i Fiskars Bruk. I det rymliga Tröskhuset kan även större evenemang arrangeras i framtiden.

Salen är ett välkommet tillskott till utrymmena för sommarens evenemang. I framtiden kan man bland annat fira bröllop, arrangera utställningar, middagar och marknader under tak, i hjärtat av Bruket. Tröskhuset kan reserveras av såväl privatpersoner som evenemangsarrangörer.  Stället är till förfogande från maj till september.

“Det gamla Tröskhuset från 1830-talet är sin egen tids arkitektoniska pärla”, säger Fiskars fastighetsdirektör Kari Selkälä. “I över hundra år transporterades tusentals ton av säd för torkning till Tröskhuset, även skördetröskan kunde köras in i byggnaden”

Byggnaden är enorm med en längd på över 100 meter. “ På grund av dess storlek så görs  renoveringen i etapper under flera års tid. Första fasen blir klar i maj 2016, när andra våningens stora sal på cirka 1000 kvadrat öppnas för allmänheten“, konstaterar Selkälä.

De gamla träväggarna och byggnadens ursprung beaktas i renoveringen och Tröskhusets historia och salens rustika stil bevaras. De största förändringarna är en ny ingång från norra sidan, ett totalt förnyat trägolv samt ljusluckorna mot ån för att ge utrymmet ett naturligt dagsljus. Arkitekten Olli Pursiainen ansvarar för renoveringens projektplanering.

I augusti kommer den mångkulturella festivalen, Faces, att fylla det Gamla Tröskhuset. Under festivalen bjuds det på musik, olika workshops och en konstutställning.

Gamla Tröskhuset kompletterar Fiskars Bruks utbud av fest- och evenemangsutrymmen. Fiskars Samlingslokal har fungerat som ett populärt samlings- och festställe sedan år 1896. Lokalen öppnar sina dörrar igen i maj, efter nio månaders renovering, och är öppen året om. Lokalens sal rymmer 120 gäster medan Tröskhuset rymmer upp till 1000 personer.

Turism- och evenemangstjänsterna utvecklas hela tiden i Fiskars. Reseredaktörernas Gille utsåg Fiskars Bruk till Årets Inhemska Resmål 2015 på resemässan i januari 2016.  Bruket anses vara ett av Finlands mest mångfassetterade och intressanta kulturdestination som lockar resenärer året om.

Mer information:
Kari Selkälä, fastighetsdirektör, Fiskars Group, tfn 040 683 2165 , kari.selkala@fiskars.com.

Bilder för redaktionellt bruk:

Fakta

• Tröskhuset lämpar sig för sommarbruk; öppet från maj till september enligt överenskommelse
  • Byggnadens storlek 100m x 15m
  • På våren 2016 öppnas ett utrymme på 66m x 15m = 1000m2
  • År 2017 blir tredje våningen, ca 700m2 klar
  • Utrymmet lämpar sig för stora evenemang, idealet är flera hundra besökare per dag
  • Privata fester (bröllop, födelsedagar)
  • Festivaler, utställningar, konserter, marknader och mässor
  • Sanitetsutrymmen skillt
  • Kan reserveras av evenemangsarrangörer och privatpersoner

Fiskars Bruk

Fiskars Bruk är centrum för finsk design och formgivning och ett populärt resmål året runt. De högklassiga mötes-, inkvarterings- och restaurangtjänsterna samt olika evenemang och butiker erbjuder besökaren upplevelser alla årstider.

www.fiskarsvillage.fi