Etusivu » Tiedotteet » Sarjakuva ja kuvitus » Skarppia vatulointia Päivälehden museossa

Grafia ry

Skarppia vatulointia Päivälehden museossa

Julkaistu: 22.01.2016 klo 14:35
Julkaisija: Grafia ry

Suomen karikatyristien ja pilapiirtäjien Skarppien VII vuosinäyttely ”Skarppia vatulointia” esittelee ajankohtaisia karikatyyri- ja pilapiirroksia Päivälehden museossa 3.2.–13.3.2016.

Suomen karikatyristien ja pilapiirtäjien kilta Skarpit järjestää seitsemännen vuosinäyttelynsä uusitussa Päivälehden Museossa, Helsingissä 3.2.–13.3.2016. Esillä on töitä kuudeltatoista eri taiteilijalta viime vuoden merkittävistä henkilöistä ja tapahtumista. Mukana on pilapiirroksia poliittisesta vatuloinnista aina hauskoihin karikatyyreihin ajankohtaisista julkisuuden henkilöistä.

Vuoden karikatyyppi

Skarpit julkistaa näyttelyn avajaisissa Vuoden karikatyypin. Skarpit on Grafian alainen karikatyristien ja pilapiirtäjien kilta. Vuoden karikatyyppi -nimitys on kunnianosoitus, joka  myönnetään suomalaiselle julkisuuden henkilölle, joka on hahmona positiivinen ja kasvoiltaan mielenkiintoinen piirrettävä. Nyt seitsemättä kertaa järjestettävässä vuosinäyttelyssä on esillä killan jäsenten omia näkemyksiä Vuoden karikatyypistä. Hän voi valita näyttelystä omakseen mieleisensä karikatyyrin.

Aiemmat Vuoden karikatyypit: Sofi Oksanen, Jutta Urpilainen, Timo Soini, Jörn Donner ja Ismo Leikola.

Vuoden karikatyyppi 2015 julkistetaan lehdistötilaisuudessa Päivälehden museossa 2.2.2016 klo 17. Näyttelyn avajaiset 2.2.2016 kello 18–20. Tervetuloa! Taiteilijoita on tavattavissa kummassakin tilaisuudessa.

Päivälehden museo, Ludviginkatu 2-4, Helsinki, avoinna ti–la klo 11–17, vapaa pääsy

Kuvapankki näyttelytöistä

Lisätiedot:

Juha Kalliolahti, 044-401195, juhaskoo@hotmail.com

Miki Wallenius, 0400-800650

Suomen karikatyristien ja pilapiirtäjien kilta SKARPIT perustettiin vuonna 2009 Grafia ry:n alaisuuteen. Killan päätehtävä on edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan toimintaedellytyksiä, tunnettuutta ja arvostusta. Kilta järjestää myös kilpailuja ja koulutusta.