Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Vinkkejä turvallisen herkulliseen jouluun

Evira

Vinkkejä turvallisen herkulliseen jouluun

Julkaistu: 04.12.2012 klo 10:14
Julkaisija: Evira

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

4.12.2012

Vinkkejä turvallisen herkulliseen jouluun

Joulunaikaan ruoka on usein tärkeä osa juhlahetkiä. Jääkaapit täyttyvät raaka-aineista ja pöydät notkuvat valmiista ruoista. Elintarvikkeita myös annetaan ja saadaan lahjaksi. Hyvä hygienia, pitävä kylmäketju, oikea käsittely ja säilytys ovat turvallisen herkuttelun kulmakiviä.

Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat bakteerit lisääntyvät huoneenlämmössä nopeasti ja tuotteiden säilyvyysaika lyhenee huomattavasti. Säilytä kylmäsäilytystä vaativat tuotteet riittävän kylmässä, ja muista, että eri tuotteet voivat vaatia eri säilytyslämpötilan. Esimerkiksi tuore kala pitää säilyttää jääkaapin kylmimmässä osassa korkeintaan + 3 asteessa.

Kuumenna kunnolla kaikki kuumana tarjottavat ruoat, laatikkoruoat yli + 60 ºC:seen ja liha kauttaaltaan kypsäksi. Ota tarjolle vain kerralla käytettävä määrä ruokaa. Jos ruoka on seissyt huoneenlämmössä yli 4 tuntia, heitä se pois.

Käsien, työvälineiden, työskentely- ja säilytystilojen puhtaus on tärkeää ruokamyrkytysten välttämiseksi. Ruokamyrkytysbakteerit eivät aina haise tai maistu. Älä käytä viimeisen myyntiajankohdan ylittäneitä tuotteita. Huomaa, että esim. vakuumipakattu graavikala on listeriariski joillekin riskiryhmille, kuten vanhuksille.

Lue lisää vinkkejä turvallisen herkulliseen jouluun: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/kasittely_ja_sailyttaminen/jouluvinkkeja/

Lisätietoja: ylitarkastaja Pirjo Korpela, p. 050 386 8429