Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Viisi yleisintä virhettä lastenruokailussa ja keinot niiden korjaamiseen

BodyCamp

Viisi yleisintä virhettä lastenruokailussa ja keinot niiden korjaamiseen

Julkaistu: 23.02.2015 klo 09:15
Julkaisija: BodyCamp

Viisi yleisintä virhettä lastenruokailussa ja keinot niiden korjaamiseen

1. Lapsesi syö ruokaa lastenruokahyllyltä

Lasten purkkiruoat ovat ravinneköyhiä ja pitkälle käsiteltyjä. Suuntaa lastenruokaosaston sijaan vihannesosastolle. Osta sieltä esimerkiksi bataattia, avokadoa ja omenaa. Bataatista tai omenasta saat sosetta, kun keität paloja hetken pienessä määrässä vettä ja tämän jälkeen soseutat ne sauvasekoittimella. Avokadoa sinun ei tarvitse kuin avata ja muussata haarukalla. Sama pätee myös ravintoloissa. Kaikkein epäterveellisimmät ruoat kuten nakit ja nuggetit löytyvät useimmiten lastenruokalistalta. Pienelle lapselle ei välttämättä aina kannata ottaa omaa annosta. Ravintola-annokset ovat melko isoja ja ruokaa riittää aikuisen lautaselta myös pienelle lapselle.

2. Lapsesi syö liian vähärasvaista ruokaa

Kolesteroli on tärkeää muun muassa aivojen kehitykselle. Leivän päälle kannattaa margariinin sijaan levittää voita. Myös kasvisten päälle sekä puuroon voit lisätä nokareen voita tai kookosöljyä. Näin ruoka myös maistuu lapsille paremmin. Yli puolet äidinmaidon koostumuksesta on rasvaa. Tämä antaa idean siitä kuinka tärkeää rasva on kasvavalle lapselle.

3. Lapsesi syö paljon vehnää

Lasten suosikkiruoat kuten spagetti- ja makaroni sisältävät hyvin vähän ravinteita. Vehnäpainotteinen dieetti ei ole terveellinen kenellekään. Korvaa vehnäpitoinen ruoka juureksilla, bataatilla tai riisillä. Esimerkiksi bataatti- tai kukkakaalimuusi valmistuu vaivattomasti ja on monen lapsen herkkua. Mikäli tuntuu, että vehnän karsiminen perheen ruokavaliosta on erittäin haastavaa, löydät monista kaupoista myös terveellisempää spelttispagettia ja spelttileipää. Speltti on tavanomaista vehnää vähemmän jalostettu ja huomattavasti ravinteikkaampi.

4. Annat periksi kiukuttelevalle lapselle karkkiosastolla

Terveellisellä ruoalla voit vaikuttaa myös lapsesi käytökseen. Hyvin ja terveellisesti syövä lapsi on huomattavasti tasapainoisempi kuin sokerihumalalaskuissa raivoava väsynyt taapero. Kun pidät tiukan linjan sokerin ja vehnän kanssa ja sen sijaan annat lapsellesi ravinteikasta ruokaa, niin säästyt monelta kiukuttelukohtaukselta.

5. Lapsesi välipalat ovat sokeripitoisia

Vaikka jokin tuote olisi erityisesti lapsille suunniteltu, se ei tarkoita, että tuote olisi terveellinen tai edes turvallinen. Välipalakeksejä ja jogurtteja myydään usein terveellisinä tuotteina. Monet lapset syövät näitä sokerilla tai makeutusaineilla kyllästettyjä tuotteita välipalaksi. Tästä seuraa lähinnä verensokerin nousu, mutta kehityksen kannalta tärkeät rakennuspalikat jäävät uupumaan. Korvaa sokeripitoinen välipala esimerkiksi valmiiksi keitetyllä kananmunalla tai rasiaan pakatuilla lihapullilla ja porkkanatikuilla.

BodyCamp ja Safkatutka ovat yhdessä lähteneet korjaamaan yleisiä virheitä ja samalla laittamaan äidit kuntoon.

Fit Mom + Lastenruokavalmennus

Fit Mom + Lastenruokavalmennus on hyvinvointipaketti sinun ja lapsesi terveydelle. Tämän kokonaisuuden avulla saat itsesi huippukuntoon samalla, kun lapsesi saa oikeat rakennuspalikat kehitykseen mahdollisimman ravinteikkaasta ruoasta. Opit rakentamaan terveellisen, helposti toteutettavan ja maukkaan ruokavalion sinulle ja lapsellesi. Sinulle jää enemmän voimia treenaamiseen ja elämästä nauttimiseen, kun lapsesi pysyy terveenä.

Valmentajinasi treenauksen ja ravitsemuksen huippuammattilaiset

BodyCampin asiantuntijat ovat laatineet sinulle paketin, jonka avulla pääset raskauden kerryttämistä liikakiloista eroon, turvallisesti ja terveellisesti. Olipa sinulla aikaa liikunnalle tai ei. Profiilisi kyselylomakkeessa vain selvität tilanteesi ja saat TAKUULLA toimivat ohjeet kuntoon pääsemiseksi. Luonnollisesti niin, että sinun ja lapsesi terveys on erityisesti huomioitu. Sinun ja lapsesi ruokavalion rakentamisessa apunasi ovat Safkatutkan ravitsemusasiantuntija Pessi Peura ja Suomen tunnetuin lastenruokavalmentajakaksikko Emma Sandström ja Anni Sirviö. Tämä huipputiimi pitää Suomen suosituinta ruokablogia osoitteessa Safkatutka.fi. Tuhannet äidit ovat saaneet apua ja inspiraatiota Emman ja Annin kirjoituksista sekä valmennuksista.

Asiakaspalvelu

BodyCamp tekee tavoitteistasi totta – 12 viikossa!

Liity palveluun, niin lähetämme sinulle kyselylomakkeen. Vastauksiesi perusteella Bodycampin ammattivalmentajat tekevät juuri sinulle sopivan ruokavalio- ja harjoitteluohjelman.

Haluatko pudottaa painoasi? Onko pyrkimyksenäsi kasvattaa lihasmassaa?
Kerro meille tavoitteesi, me hoidamme loput. Olipa toiveenasi sitten laihtua muutama kilo tai enemmän, saada lisää lihaksia tai muuten vaan muokata vartalo hyvään kuntoon, rakennamme toimivat ohjeet saavuttaaksesi tavoitteesi. Sukupuolella, iällä, harjoittelukokemuksella ei ole merkitystä, me lupaamme, että onnistut.