Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Viime hetken juhannusvinkki Ruotsista

Viime hetken juhannusvinkki Ruotsista

Julkaistu: 22.06.2016 klo 14:30
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Kyllästyttävätkö perinteiset uudet perunat ja tilli? Ruotsalaisen huippukokin ohjeella valmistat helpot, mutta juhlavat gratinoidut uudet perunat.

Ruotsalaiset tuntuvat olevan kaikessa aina vähän hienompia. Siinä, missä suomalainen perinnetietoinen herkuttelee juhannuksena pehmeällä ja miedolla munajuustolla, ruotsalainen kattaa juhlapöytään kiinteää ja aromikasta Västerbottensostia.

Ruotsalaisten suosikkijuustoa on valmistettu Burträskissä samalla, salaisella reseptillä vuodesta 1872, eli sen perinteet ovat melkein yhtä pitkät kuin juhannussalon ympärillä tanssimisen. Juustoa kypsytetään käännellen vähintään 14 kuukauden ajan. Lopputulos sopii erittäin hyvin ruoanlaittoon, vaikka sitä näkee juhlapöydässä myös kimpaleena.

Uusia perunoita syödään Pohjanlahden molemmin puolin. Västerbåttensostin viime hetken juhannusvinkin on laatinut huippukokki Filip Fastén, ja se edustaa uusinta ruotsalaista keittiötä. Helppotekoinen lisäke sopii hyvin grilliruokien kumppaniksi. Kannattaa kokeilla juhannuksen jälkeenkin!

Gratinoidut uudet perunat, siianmätiä ja ruohosipulia

1 kg pestyjä uusia perunoita

200 g Västerbottensost-juustoa raasteena

200 g persiljaa

2 dl rypsiöljyä

2 dl creme fraichea

50 g siianmätiä

2 sipulia viipaloituina

1 tillinippu

50 g ruohosipulia

Suolaa

Mustapippuria

1. Laita uunin grillivastus lämpiämään. Lämmitä rypsiöljyä kattilassa hieman, noin 60-70-asteiseksi.

2. Hienonna persilja tehosekoittimessa, lisää öljy ja anna muodostua tasaiseksi massaksi. Aseta paperinen kahvisuodatin siivilään ja kaada massa suodatinpussiin.

3. Keitä perunat suolatussa vedessä puolikypsiksi.

4. Levitä perunat uunipellille. Pyörittele juustoraasteesta palloja ja paina joka perunan päälle juustopallo.

5. Grillaa uunissa, kunnes juusto ruskistuu.

6. Yhdistä mäti, creme fraiche ja persiljaöljy.

7. Lusikoi mätiseos perunoiden päälle. Ripottele seuraavaksi tillisilppua, sipuliviipaleita ja vähän persiljaa. Viimeistele Västerbottensostin murusilla ja mustapippurilla.

Kuva: Fabian Björnstjärna

Lisää kuvia ja Filip Fasténin kesäreseptejä pyydettäessä:

OSG Viestintä, viestintäkonsultti Maija Rauha, maija.rauha@osg.fi, p. 0400 630 065