Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Videosta vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

Videosta vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen

Julkaistu: 07.09.2015 klo 09:32
Julkaisija: Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

Tänään alkaa valtakunnallinen Hävikkiviikko. Kuluttajaliiton organisoimaa Hävikkiviikkoa vietetään nyt kolmannen kerran. Keinoja ruokahävikin vähentämiseen jaetaan muun muassa uudella videolla, joka löytyy Hävikkiviikon Youtube-kanavalta www.youtube.com/watch?v=Aq_Fr9io830.

- Video on yksi keinoistamme muistuttaa jokaiselle ruokaa laittavalle ja syövälle suomalaiselle, että kuluttajat voivat tehdä valtavasti ruokahävikin vähentämisen eteen. Esimerkiksi parasta ennen -päivättyjen tuotteiden käyttökelpoisuus kannattaa varmistaa haistamalla ja maistamalla sen sijaan, että heittäisi päiväysvanhan ruoan suoraan roskiin, pohtii hankevastaava Annikka Marniemi Kuluttajaliitosta.

Viikon aikana jaetaan lisää vinkkejä mm. Hävikkiviikon Facebook-sivuilla www.facebook.com/havikkiviikko sekä Twitterissä käyttäjätilillä @havikkiviikko.

Instagramissa järjestetään Hävikkiviikon kuvakilpailu. Kilpailun aihe on ”tähdevinkit” ja siihen voi osallistua julkaisemalla kuvan Instagramissa hashtagilla ‪#‎hävikkiviikko‬. Osallistujien kesken arvotaan neljä Satu Koiviston Gastronaatti-kirjaa. Kilpailu päättyy 13.9.

Lisäksi Hävikkiviikolla järjestetään torstaina 10.9. Saa syödä -tempaukset Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Kuopiossa. Tapahtumissa jaetaan yhteensä 6000 ilmaista kasvisruokalounasta, jotka valmistetaan kauppojen ja tuottajien ylijäämäkasviksista.

Jokavuotisella Hävikkiviikolla halutaan kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä erityisesti kuluttajille. Elintarvikeyritykset, kaupat ja ruokapalveluyritykset sekä järjestöt ja monet muut ruoan kanssa tekemisissä olevat tahot ovat lähteneet mukaan taistoon ruokahävikkiä vastaan. Laajan yhteistyökumppaniverkoston avulla Hävikkiviikon aikana nostetaan esille käytännön vinkkejä ja esimerkkejä sekä faktaa ruokahävikin vaikutuksista.

Lisätiedot

Kuluttajaliiton elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi, p. 050 5895 780 annikka.marniemi@kuluttajaliitto.fi

www.facebook.com/havikkiviikko

Instagram ja Twitter: @Havikkiviikko

Logot toimitukselliseen käyttöön osoitteesta http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/elintarvikkeet_ja_ravitsemus/havikkiviikko/havikkiviikon_logot

Saa syödä -tapahtumat: Motivan asiantuntija Elina Ovaskainen, p. 040 7749390

Hävikkiviikon toteuttamista rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö.