Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Västerbottensost-juusto sopii kevään juhliin

Västerbottensost-juusto sopii kevään juhliin

Julkaistu: 29.03.2016 klo 13:45
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Ruotsin rakastetuin juusto Västerbottensost® sopii myös Suomen kevääseen. Keittiömestari Mikko Rannikko loihti juustosta juhliin sopivia reseptejä.

Västerbottensost on Ruotsalainen juhlapöydän klassikko, joka on ollut naapureidemme suosiossa jo vuodesta 1872, jolloin salainen resepti keksittiin. Västerbottensost-juustoa kypsytetään vähintään 14 kuukautta ja se on parmesaanin tapaan voimakkaan makuinen, mutta hienostuneempi ja kermaisempi. Maussa on mukana myös pähkinäisiä ja hedelmäisiä vivahteita.

-        Västerbottensost-juustossa viehättää sen monikäyttöisyys perinteistä moderniin ruoanvalmistukseen. Siitä saa esimerkiksi erinomaisia alkuruokia marinoimalla tai paahtamalla, mutta hivenen sokeria lisäämällä ja karamelisoimalla se sopii loistavasti myös jälkiruokien ainesosaksi, Rannikko kertoo.

Rannikko loi Gastro-messuille Västerbottensost-reseptejä pitäen silmällä tulevaa kevään juhlakautta.

-        Västerbottensost-juustoa voi lisätä moneen eri ruokaan tuomaan ainutlaatuista makua, kermaisuutta ja täyteläisyyttä. Se tuo ruokaan kuin ruokaan oman leimansa ja toimii siten aterian komponenttina.  Ja Västerbottensost sopii poikkeuksellisen hyvin juustolautasalle myös sellaisenaan, Rannikko muistuttaa.

Grillattua Västerbottensost-juustoa ja inkivääri-päärynäpyreetä

165 g Västerbottensost-juustoa

6 kpl Anjou tai Conference päärynöitä kuorittuna

1 dl sokeria

3-4 cm pala inkivääriä raastettuna

1 vaniljatangon siemenet

1 kanelitanko

2 rkl brandy

ripaus suolaa

Poista päärynöistä siemenkota. Leikkaa päärynät pieniksi kuutioiksi. Sulata kattilassa sokeri ja anna hieman karamellisoitua. Lisää joukkoon päärynät, inkivääri, vaniljansiemenet, kanelitanko. Sekoita tasaiseksi ja laske hieman lämpöä. Lisää joukkoon brandy ja anna kiehua hiljalleen, kunnes päärynä on täysin kypsä ja alkaa olla pyreetä. Paseeraa massa lämpimänä tiheän siivilän läpi ja mausta pienellä ripauksella suolaa. Leikkaa juustosta pieniä paloja ja paahda niihin grillipinta kaasulampulla tai grillivastuksen alla uunissa.

Tarjoa grillatun Västerbottensost-juuston kera inkivääri-päärynäpyreetä.

Västerbottensost-kukkakaalikeitto

1 kpl kukkakaali

1-2 sipulia kuutioituna

2 rkl voita

1 dl valkoviiniä

5 dl kasvislientä

5 oksaa timjamia

1 siivua sitruunankuorta

1 dl ranskankermaa

100 g Västerbottensost-juustoa

suolaa ja mustapippuria

Ohjeet

Paloittele kaali. Kuori ja kuutioi varsi. Kuullota kukkakaalia ja sipulia voissa noin 3-4 minuuttia. Lisää joukkoon valkoviini ja kiehauta kunnes viini on imeytynyt kasviksiin. Lisää joukkoon kasvisliemi. Sido timjaminoksat ja sitruunankuori narulla. Lisää nippu keiton joukkoon. Anna keiton kiehua noin 15 minuuttia kunnes kukkakaalit on kypsiä. Lisää keittopohja tehosekoittimeen ranskankerman sekä juuston kanssa ja soseuta tasaiseksi. Mausta lopuksi suolalla ja mustapippurilla.

Västerbottensost-juustoa, sokeroitua pähkinää ja suolattua selleriä

150 g pekaanipähkinöitä

1 rkl suolaa

100 g tomusokeria

5 dl öljyä

Keitä noin 1 l vettä ja mausta se suolalla. Keitä pähkinöitä noin 5 minuuttia.

Nosta pähkinät vedestä ja anna höyrystyä hetki. Kaada pähkinät tomusokerin joukkoon ja sekoita niin että pähkinät ovat täysin peittyneet. Friteeraa pähkinät 180 asteisessa öljyssä noin 2 minuuttia ja nosta ritilän päälle jäähtymään. Tarjoa jäähtyneenä

500 g varsiselleriä kuutioituna

500 g fenkolia kuutioituna

1 l vettä

½ -1 tl suolaa

mustapippuria rouhittuna myllystä

1 rkl pähkinäöljyä

Ryöppää selleri ja fenkolikuutiot kiehuvassa vedessä noin 1 minuutti. Jäähdytä jäävedessä. Valuta kuutiot hyvin ja mausta suolalla ja mustapippurilla. Lisää kuutiot kulhoon ja mausta pähkinäöljyllä. Sekoita ja tarkista maku. Tarjoile Västerbottensost-kuutioiden kanssa.

Unikonsiemenillä maustetut Västerbottensost-keksit

165 g Västerbottensost-juustoa raastettuna

1 rkl unikonsiemeniä

1 rkl ruohosipulia hienonnettuna

mustapippuria rouhittuna myllystä

Lämmitä uuni 180 asteeseen. Laita uunipellille leivinpaperi. Mikäli käytät kiertoilmauunia, voit ”liimata” paperin öljyllä kiinni uunipeltiin ettei puhallus irrota leivinpaperia pellin pinnasta. Levitä ohut kerros hienoksi raastettua Västerbottensost-juustoa koko uunipellin alueelle. Ripottele juuston päälle unikonsiemenet, ruohosipuli ja mustapippuri. Laita pelti uuniin ja paista 7-8 minuuttia. Nosta paiston jälkeen keksi ritilän päälle kuivumaan. Murra keksistä paloja ja nauti sellaisenaan tai vaikka salaatin joukossa.

Lisätietoja: Simo Arvo, simo.arvo@osg.fi, 0401325682