Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Uutuuskirja tarjoilee Kuukausiliitteen ruokapalstan reseptit yksissä kansissa

Helsingin Sanomat

Uutuuskirja tarjoilee Kuukausiliitteen ruokapalstan reseptit yksissä kansissa

Julkaistu: 17.10.2013 klo 10:00
Julkaisija: Helsingin Sanomat

Kuukausiliitteen keittokirjaSuomalaiset huippukokit Peppi Aralehto ja Ari Ruoho ovat kokanneet Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä ruokaa sesonginmukaisista raaka-aineista lähes kolmen vuoden ajan. Nyt reilun 40 raaka-aineen reseptit on koottu herkulliseksi keittokirjaksi.

Kaksi kokkia ja neljä vuodenaikaa. Hyvät pääraaka-aineet, joiden joukkoon on päässyt vain muutama tuontitavara, kuten appelsiini ja kahvi. Siinä lähtökohdat, jotka ovat ohjanneet Kuukausiliitteen ruokapalstan sisältöä tammikuusta 2010 lähtien. Lehden jokaisessa numerossa on esitelty yksi sesonkiin sopiva raaka-aine, josta Aralehto ja Ruoho ovat valmistaneet oman tulkintansa.

Raaka-aineiden valinta on perustunut Aralehdon ja Ruohon ruokafilosofiaan. Kumpikin suosii sesonginmukaisia, lähellä tuotettuja raaka-aineita sekä luonnonmukaisesti ja eettisesti tuotettua ruokaa. Myös kotikokin on helppo tarttua kirjan resepteihin, sillä kaikki raaka-aineet löytyvät kaupasta tai luonnosta ympäri Suomea.

Kirjan reseptit tarjoavat uusia lähestymistapoja maidon, sipulin ja maustepippurin kaltaisiin arkisiin raaka-aineisiin sekä kannustavat kokeilemaan hieman harvinaisempia kotimaisia herkkuja, kuten kuusenkerkkää, särkeä ja mangoldia.

Sesonkiajattelu toistuu myös kirjan rakenteessa. Raaka-aineet on jaettu kahdeksaan ruokavuoden sesonkiin, joita ovat vuodenaikojen lisäksi pääsiäinen, juhannus, sadonkorjuu ja joulu.

Reseptit laatineet Peppi Aralehto ja Ari Ruoho työskentelevät suomalaisissa huippuravintoloissa, Aralehto kokkina ravintola Savoyssa ja Ruoho keittiöpäällikkönä ravintola Nokassa. Kumpikin on voittanut Vuoden kokki -palkinnon. Aralehto ja Ruoho ovat naimisissa keskenään, ja heillä on kaksi lasta. Kirjan tekstit ovat Kuukausiliitteen toimittaja Jouni K. Kemppaisen käsialaa, ja kuvat on ottanut arvostettu ruokavalokuvaaja Juha-Pekka Laakio.

Kuukausiliitteen Keittokirja on myynnissä viikosta 44 alkaen Sanomatalon Kulmassa (Elielinaukio 1, Helsinki), Helsingin Sanomien verkkokaupassa HS.fi/kauppa sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa (ovh. 44 euroa).

Lisätietoja: Lauri Malkavaara, Helsingin Sanomat, lauri.malkavaara@hs.fi tai p. 040 510 6203.

Arvostelukappaleet: Heidi Penttinen, heidi.penttinen@drum.fi tai p. 045 130 5988.

Liitteenä kirjan kansikuva.

Peppi Aralehto - Ari Ruoho - Jouni K. Kemppainen: Kuukausiliitteen keittokirja